Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

vrijdag 4 mei 2012

Hoofdredacteur maakt reportage (1)

In een vorig bericht hadden wij al beschreven hoe onze Hoofdredacteur af en toe ontzettend kan zitten zeuren over wat nu wel en niet toegestaan is voor onze redactie-medewerkers. Vooral mevrouw K. heeft daar nogal wat last van, maar het is gebleken dat ook onze lezers zich aan het gezeur (en dreigen met ontslag) storen. Mevrouw Wol suggereerde in haar reactie om de Hoofdredacteur zelf maar eens de straat op te sturen om zo te ervaren hoe (moeilijk) het is om een reportage te maken zonder zo nu en dan eens wat bij te sturen of ingrijpen (op linke momenten dan, heh?). Wel, wij vonden dit een uitstekend idee en hebben ons Hoofd vanochtend een camera in de hand gedouwd en de straat op gestuurd. De volgende reportage is daarvan het resultaat (met dus dank aan mevrouw W. voor dit prachtige idee).

De Hoofdredacteur werd vergezeld door mevrouw Katblad, en omdat ons "Hoofd" de foto's ging maken kreeg de fotograaf vrijaf. Wij hielden ons hart vast voor de kwaliteit van de foto's, maar gelukkig viel het uiteindelijk wel mee. Het aantal liep alleen wel behoorlijk op; wij kwamen thuis met 120 plaatjes (die uiteraard niet allemaal even bruikbaar waren).
Ben u er klaar voor? Dan gaan we nu van start.


Wel Hoofdredacteur, vertelt u maar eens waarom u deze foto heeft gemaakt.

Dat is nogal voor de hand liggend, heh? Cera heeft zojuist het vak met de Nepeta in de Kruidentuin gecontroleerd en nu staat ze even uit te rusten op het pad. Ikzelf heb ondertussen een flinke tak van dat spul geplukt om bij thuiskomst aan Japekoppie te kunnen aanbieden. Jawel, ik mag hem graag en hij was er jammer genoeg niet bij, vandaar.


Deze foto is niet interessant genoeg. Hier hebben de lezers helemaal niets aan. Uw commentaar erbij stelt ook niets voor. Ik hoop dat u nog met wat beters komt Hoofdredacteur, anders kunnen we beter maar gelijk stoppen.

Mevrouw Katblad, u weet evengoed als ik dat we erg spannende dingen hebben beleefd maar ik moet gewoon nog een beetje op gang komen. Misschien helpt het als u een borreltje voor mij inschenkt? Nee? Oh, nog te vroeg dus. Ja, u heeft wellicht gelijk. Hoewel, het is bijna weekend maar goed. Zal ik dan maar de volgende foto presenteren?




Oscar was ondertussen in de Moerbei geklommen.
Hoezo slechte foto? Omdat zijn kop er niet op staat? Oké, dan kies ik toch gewoon een andere! Wat een gezeur, zeg! Tjongejonge.














Deze beter dan?
Nee, ik weet niet waarom hij in de boom was geklommen. Training voor BBK? Zou zomaar kunnen. Nee, ik heb het hem niet gevraagd want had mijn handen al vol. Ja, camera en die Nepeta-tak dus. En ook nog Cera in de gaten houden inderdaad. Ik was liever met 1 enkele haarfabriek op stap gegaan, dat was overzichtelijker geweest. Nee, het viel dus niet mee allemaal. Kunnen we nu verder? Dank u.






Cera zat onder de boom. Waarom ik deze foto genomen heb? Wel, ik vond het wel een leuk plaatje. Ja, met die bieslook en die andere plant. En ze zit er best wel mooi bij, vindt u ook niet?
Waarom ze opzij keek? Wel, misschien zag of hoorde ze wel iets. Zullen we dan maar naar de volgende foto gaan?




























O ja, hier keek ze de andere kant uit. Nu weet ik het weer, er was inderdaad nog een haarfabriek in de buurt, maar ik ben zijn naam even kwijt.
Cera voelde zich dus niet op haar gemak, daar heeft u gelijk in. Oh, dat moet ik dus vermelden in het verhaal. Ja, ik zal voortaan beter opletten. Warrig? Geen structuur? Mevrouw K., ik beloof u net dat ik beter zal opletten. Kunnen we nu weer verder? Tjongejonge...








Het was deze jongen die op onze Cera zat te loeren. Harremans, zegt u? Ja, die was het, Harry.


Of dat alles is? Nou, ik kan nog zeggen dat hij erg gemeen keek en dat ik eigenlijk direct weer terug naar de redactie wilde gaan. Met Cera inderdaad, want ik vreesde voor haar veiligheid. Maar toen zei u tegen me dat ik me niet moest aanstellen omdat deze dingen er nu eenmaal bij horen. Nee, ik hou helemaal niet van ruzie's enzo. U wel dan?


Ja, en deze haarfabriek zag ik dus te laat, vandaar dat de foto een beetje vaag is. Erg vaag inderdaad. Ja, jammer maar niks aan te doen, heh? Ik heb namelijk maar 1 paar ogen en er waren ondertussen wel 4 haarfabrieken aanwezig in die tuin!
Ze heet Vlinder? Wel, Vlinder ging naar huis toen haar raam werd opengedaan. Nee, meer foto's van Vlinder heb ik niet kunnen nemen helaas. 






Dit is Harry dus weer. Ja, ik heb deze foto genomen omdat hij er zo leuk bij zat, op die paaltjes bij dat hek.
Hij zat nog steeds naar Cera te loeren en ik had hem graag weggejaagd. Nee, ik weet dat dat niet mag, maar ik had het toch bijna gedaan.
























Maar toen zag ik die lieve ogen van hem. Een schatje toch? Ik kon niet geloven dat deze Harry gevaarlijk was voor Cera. Hoezo moet ik mijn eigen Katblad vaker lezen? Kijk nou eens naar die ogen en zeg nu zelf! U ziet daar wél iets in wat niet klopt? Karremans zegt u? Wat een flauwe kul! Nee, ik wist zeker dat dit ventje geen kwaad in de zin had. Ja, misschien had ik het wel bij het verkeerde eind, maar dat zien we dan later wel. Nee, ik wil nu nog niets verklappen.






En Cera keek toch helemaal niet bang? U vind dus van wel. Wel, nu u het zegt, ze kijkt niet erg blij inderdaad. Maar de foto is wel leuk, toch? Ik bedoel met dat blad zo half voor haar kop?
Oh, ik had naar haar toe moeten gaan. Haar niet zo lang in de steek moeten laten. Nou, dat is dan uw mening. Kunnen we verder?












Terwijl ik dus een paar foto's van Cera aan het maken was, ging Harry er opeens vandoor. Nee, had ik dus niet zo gauw in de gaten. Ik zei daarnet toch dat ik maar1 paar ogen heb!? Maar toen zag ik Harry dus in die boom zitten en ben ernaar toe gelopen. Oscar was er ondertussen weer uit. Uit de boom, ja. Nee, deze foto is niet best maar ik wilde ook Oscar erop hebben, vandaar. Nee, heb er niet aan gedacht om effe een stukje uit te zoomen. Ik had ook nog steeds die stomme Nepeta-tak in mijn hand namelijk, en die zat een beetje in de weg, zeg maar. Jawel, ik heb 'm toen in mijn jaszak gestopt. Omdat u zei dat ik dat moest doen, inderdaad. Ja, omdat ik ontzettend liep te stuntelen. Moeten we werkelijk alles vertellen? Nee, dacht ik ook.


Deze foto heb ik gemaakt omdat Harry erg appelig zat te kijken. Ja, alsof hij een drukje zat te doen of iets dergelijks. Nee, natuurlijk was dat niet het geval, het leek alleen maar zo. Mooi dat u dit een leuke foto vindt. Ja, tot nu toe was u erg negatief over mijn prestaties, dus ik vond het eigenlijk wel tijd worden voor een beetje positiviteit van uw kant.










Dit is weer even een totaaloverzicht. Harry in de boom en Oscar daaronder. Cera? Ach ja, die was ik vergeten. Ik had inderdaad wat verder uit moeten zoomen, dat klopt. Volgende foto dan maar weer?
















Ja, dit is Har weer. Wel, dit is een belangrijke foto omdat hij opeens voorover boog en duidelijk iets van plan was. Waar hij naar keek? Wel, ik denk naar Cera. Ja, van haar heb ik ook nog een foto.
















Kijk, hier zit ze dus. Dit was op het moment dat Harry naar voren boog. Nee, Cera had niets in de gaten en ikzelf had het ook nog niet zo door. Omdat ik toen nog dacht dat Har een brave knul was, ja. Verkeerd ingeschat inderdaad.
Wat er toen gebeurde?
Wel, ik had deze foto dus eigenlijk beter niet kunnen maken, want precies op het moment dat ik had afgedrukt kwam Harry uit de boom vallen. Nou ja, hij sprong dus. Bovenop Cera inderdaad. En ik schrok me het apezuur, want Har sloeg zijn nagels in haar en zij krijste. Jawel, als ik had gekund had ik die Harry een schop gegeven omdat hij onze Cera pijn deed. Nee, ik weet dat dat niet mag. Ik weet dat ik gedreigd heb u te ontslaan als u tussen vechtende haarfabrieken springt of blaast of roept als er ernstig gevaar is. Ik vond het dan ook echt geen pretje toen ik bedacht dat ik Har had willen schoppen. In dat geval was inderdaad het verhaal niet verder gegaan, maar nu dus wel. En toch heeft die Har onze Cera pijn gedaan terwijl ze met mij en op mijn verzoek op reportage was gegaan. Schuldgevoel? Zou zomaar kunnen, ja... 
Inderdaad, er gebeurde nog veel meer en het wordt een lange reportage. Zullen we even pauzeren voor een glaasje? Nee?


Wel, ik was dus te laat om de aanval van Har op Cera vast te leggen.
Cera was inmiddels gillend weggerend en onder de lavendel gekropen, en die gemene Harry ging haar zoeken.
















Hier zoekt Harremans nog steeds. Nee, meer tekst heb ik hier niet bij.
Ja, inderdaad zie je op de achtergrond het huis van Vlinder. Of ze achter het raam zat te kijken? Kan ik niet goed zien. Huis verkocht? Ja, dat klopt, nu zie ik het ook. Dan gaat ze dus binnenkort verhuizen, ja. Jammer.
Maar zullen we doorgaan met het verhaal?










Harry heeft waarschijnlijk Cera zien zitten, of anders gaat hij naar haar op zoek omdat hij nog niet klaar met haar was. Nee, wij konden op dat moment niets doen om Cera te helpen; ze moest zich alleen zien te redden. Oscar was achter Har aangelopen om hem in de gaten te houden. Misschien was hij wel van plan om Cera te gaan helpen, maar dat weet ik dus niet zeker.


























Waarschijnlijk was Cera onder de struiken door in de richting van de Gevaarlijke Weg gekropen, want opeens kwam Harry tevoorschijn en ging over het pad die kant uit. Oscar volgde hem nog steeds.
Toen zei u tegen mij dat ik om moest lopen om te zien of ik Cera ergens in de struiken kon ontdekken, en dus deed ik dat maar. Oscar ging met me mee.
Achteraf denk ik dat het beter was geweest om in de tuin te blijven. Nee, daar laat ik het verder bij.






Ik nam nog één foto van Harry, want het leek erop of hij Cera had gehoord of gezien. Toen liep ik via de Parallelstraat om het bewuste perk heen.














Wel, in de Parallelstraat maakte ik snel even deze foto van Oscar, omdat ik die schaduw van hem zo leuk vond.


Kunnen we nu dan even stoppen mevrouw K.? Ik begin namelijk een beetje erg moe te worden en honger te krijgen. Niet? Oh, niet het juiste moment volgens u? Nog twee foto's? Oké dan.


Wel, het was inderdaad niet zo verstandig om hier te blijven staan voor die foto, want ondertussen had Harry Cera te pakken gekregen. Ja, wij hoorden haar opeens heel hard gillen, door merg en been dus. Natuurlijk had ik de pest in dat ik daar was blijven dralen; dat snapt toch iedereen? Maar toen ik Cera zo hoorde krijsen, ben ik natuurlijk direct terug naar de tuin gerend.


En ik was nog net op tijd om deze foto te maken. U ziet hier hoe Harry naar Cera loopt te meppen terwijl zij rent voor haar leven.
Niet duidelijk genoeg? Slecht te zien? Ah, u wilt dat ik de foto even bewerk? Nou, vooruit dan maar. Ja, u bent de expert mevrouw K., dat heb ik ondertussen best begrepen. Hoe doe je dat eigenlijk, dat bijsnijden?


Waar gaat u nu opeens heen? Vreemde kat buiten? En dan loopt u zomaar weg? Nou, fraaie boel! Wel jas aan, heh?




Wel, op verzoek van mevrouw K. dus nog even deze foto. U kunt hier inderdaad veel beter op zien hoe die gemene Harry zijn nagels naar Cera uitslaat en zij bijna over haar eigen poten struikelt om Harry voor te blijven.


En nu mevrouw K. toch met de camera naar buiten is gegaan en vermoedelijk voorlopig niet zal terugkomen, lijkt me dit moment erg geschikt om even te pauzeren. Misschien is er nog een restje van het een of ander onder de kurk; merkt ze toch niks van.
Onder ons gezegd valt het inderdaad niet mee, zo'n reportage maken. Vooral als je niet weet waar je op moet letten en niet weet waartoe die haarfabrieken in staat zijn. Maar dat ga ik haar natuurlijk niet zeggen, want dan gaat ze wellicht op haar tenen lopen of salarisverhoging eisen, en daar zitten we in deze moeilijke tijden niet op te wachten, heh? Geen slapende blafbeesten wakker maken, haha!
O ja, nu moet er nog een slotzin bij als ik het goed heb begrepen.
Wel lezers, hoe gaat dit verder aflopen? Weet Harry Cera te grijpen en volgt er nog zo'n verschrikkelijk gevecht? Gaan we nog een stukje verderop en heeft mevrouw K. dan nog meer op- en aanmerkingen? Nananana?
U leest het allemaal in het volgende deel.
Tjongejonge...... De halve dag is alweer om. Bijna niet te doen dit. Je zou er bijna van aan de drank gaan...

3 opmerkingen:

Frans zei

Tjonge jonge, zeg dat wel. Ik ben helemaal lam geslagen na zoveel informatie en fotoos. Om weer op mijn pootjes terecht te komen heb ik minstens een fles pleegzuster bloedwijn nodig.
Voor een goede landing heb ik mij daarom voorgenomen alleen nog uw Katblad laat in de middag te openen en te consumeren.

Wad Woord en Wol zei

Mevrouw K., wat geweldig dat u de hoofdredacteur hebt weten over te halen om een dagje mee te lopen. Hij/zij is nu toch behoorlijk van het voetstuk ged...... Volgens mij heeft hij/zij het lesje wel geleerd. Als er altijd zulke slechte reportages en idem foto's in HLK zouden staan, zou een faillissement niet ver weg zijn. Gelukkig was dit maar eenmalig en heeft u nu weer samen met de fotograaf het journalistieke werk in handen. Tegen de hoofdredacteur kan ik alleen maar zeggen: blijf bij uw leest en vertrouw op de kundigheid en vaardigheid van uw redactie.
Zo dat is er uit. Moest even stoom afblazen, dat snapt u waarschijnlijk als geen ander mevrouw K.
Ik wens u en de haarfabrieken een fijne, zonnige zondag.

katja zei

Beetje late reaktie, maar goed: die foto waar Os over het hekje hangt te kijken hoe Harry onder de bosjes verdwijnt vind ik wel heel komisch!