Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

donderdag 16 september 2010

Getsiederrie!

Cera:
Natuurlijk kom ik mijn prooi thuisbrengen, want op straat loop ik de kans dat-ie wordt afgepakt heh? Maar bovendien wilde ik u graag laten zien wat ik gevangen heb en nu hoor ik graag van u hoe knap ik wel niet ben. Dank u.
Nee, u mag mijn muis niet hebben want ik moet eerst nog met hem spelen. Kijken mag wel ja, en eventueel een foto nemen kan ook. Nee, ik ga niet voor u po(e)seren want daarvoor heb ik het te druk. Ja, de Boez heeft me namelijk al gezien met mijn prooi en hij is me naar binnen gevolgd. Misschien wil hij mijn muis wel inpikken en daarom moet ik hem in de gaten houden. Ja, Boez is een lief vriendje maar ik vertrouw hem dus voor geen cent, heh?
Terecht, meent u?








Wel, inderdaad probeerde de Boez de muis van Cera te stelen, en hij was bereid daar allerlei rare toeren voor uit te halen. Jammer genoeg speelde één en ander zich voornamelijk onder tafel af en de foto's die wij daarvan maakten mislukten grotendeels. Op bijgaand plaatje kunt u zien hoe hij tenslotte op een stoel klom om vanaf die positie, al hengelend, een poging te ondernemen Cera's prooi te jatten, doch helaas moest hij erachter komen dat zijn poten toch wel een stukkie te kort waren.
Mevrouw Katblad had natuurlijk diep medelijden met het muisje, maar het van Cera afpakken was een onmogelijke zaak. Cera had voor haar spel uiteraard niet voor niets gekozen voor een plek onder de tafel, heh? En wij weten uit ervaring dat, als wij de stoelen opzij zouden schuiven om de muis te kunnen pakken, zij er met haar prooi vandoor zou gaan.



De Boez gaf het tenslotte maar op en verdween teleurgesteld door het kattenluik naar buiten. Ja, en toen wilde Cera wel heel even po(e)seren. Maar toen we te dichtbij naar haar zin kwamen, verschool zij zich weer met haar muis tussen de tafel- en stoelpoten.
Mevrouw Katblad besloot maar even af te wachten, probeerde kalm te blijven en een paar slokjes koffie te nemen, maar stikte daar vervolgens bijna in. Toen zij even later uitgeproest was en onder de tafel keek, was de muis verdwenen. Cera zat daar ook niet meer, keek mevrouw Katblad vanaf de deuropening enigszins medelijdend aan en vertrok naar buiten, mevrouw K. perplex achterlatend. Waar was die muis gebleven? De laatste keer dat zij had gekeken lag hij daar toch nog, op zijn ruggetje met de pootjes omhoog? Mevrouw Katblad ging zoeken. Ja, de hele huiskamer door, achter de verwarming, onder de klok, in de kattenbakken (gelijk maar even schoonscheppen dan), onder de bank (ook gelijk maar even stofzuigen, heh?), en de keuken en het halletje werden ook nog doorzocht. Maar de muis was en bleef verdwenen. Cera was de kamer toch niet uit geweest terwijl mevrouw K. zich verslikte? Was de muis dan misschien weer tot leven gekomen en had hij zich net op een plekje verstopt waar wij niet hadden gekeken? Voor de zekerheid controleerden wij ook nog de bovenverdieping maar nee, ook daar geen muis. Nog een rondje door de kamer, kastjes van de muur, niets werd overgeslagen. Maar zonder resultaat dus. Blijft er nog één mogelijkheid over. Cera zou toch niet......? Nee, niet aan denken. Ze krijgt genoeg te eten, toch? En nog van uitstekende kwaliteit ook! Nee, we kunnen ons niet indenken dat Cera....... Getsiederrie! Cera!

8 opmerkingen:

Leen zei

Maar Mevrouw Katblad toch! Muisjes zijn toch om op te peuzelen? Nou dan? Wat is het probleem?

Mevrouw Katblad zei

Wij houden best wel van muisjes, maar die moeten dan wel dood zijn, naar vanille, anijs of salmiak smaken en in de supermarkt te koop!

ina zei

Ach, mevrouw Katblad, u merkt het vanzelf als Cera het muisje heeft opgegeten; ze moet het dan wel helemaal in 1x hebben ingeslikt, anders kan het nooit zo snel zijn verdwenen. En mijn ervaring leert dat die muis er dan ook weer wordt uitgegooid door de eter. Sterkte met het opruimen van het half verteerde lijk, als dit inderdaad op uw vloer (of bed) terecht komt.

Mevrouw Katblad zei

Nogmaals getsiederrie!

Mevrouw Katblad zei

Hier stond nog een reactie van Wilma, maar die is op onverklaarbare wijze verdwenen... Sorry Wilma, als je dit leest, wil je het dan nogmaals proberen?

Wilma zei

Nogmaals dus (ongeveer).

Als de muis nog ergens in huis is, dan merk je dat vanzelf wel, want katten hebben daar een speciale neus voor en raken daar zeer opgewonden van.

Mevrouw Katblad zei

Nou, wij hadden een keer een muis rondrennen in de keuken, maar de haarfabrieken hadden alleen maar oog en neus voor een schaaltje zalm dat op het aanrecht stond....
Maar goed, de muis zal er wel niet meer zijn; na zoveel dagen hadden we toch wel iets moeten merken, heh?

ina zei

Je gaat het vanzelf een keer ruiken als hij er nog is.