Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 12 september 2010

De bedoeling was goed, maar.....

Japekoppie:
Had ik u al verteld over mijn verjaarspartijtje? Nou, het stelde ook eigenlijk niet veel voor, maar de bedoeling was goed en dat telt natuurlijk. Ja, ik vierde mijn verjaardag dus samen met mijn broer, want het was een besloten partijtje en ik had van te voren al te kennen gegeven dat ik niet veel zin had in poespas. Nee, gewoon een gezellig samenzijn met een paar hapjes, en onze mensen mochten daar dan een glaasje wijn bij drinken. Mijn mens dus - mevrouw Katblad inderdaad - en de buuf. Ja, dat is het mens van Charli heh? Let je nog een beetje op? Nee, mijn moeder, Cera en de Boez waren niet uitgenodigd; ik vond het al erg genoeg dat mijn broer erbij was, maar dat kon niet anders omdat hij dus ook jarig was. Ook dertien geworden ja.
Wel, het duurde best lang totdat mijn broer en ik eens een fliebertje kregen. Ja, de bediening was schandalig traag en de kwaliteit van de hapjes viel ook erg tegen. Nee, je mag een gegeven vis natuurlijk nooit onder de staart kijken, maar eerlijk is eerlijk. Ja, mijn broer en ik hadden sterk de indruk dat dit feestje meer voor de mensen was dan voor ons, en dat kwam de sfeer niet bepaald ten goede.

Mijn broer zat tegenover mij. Ja, hij zat naast zijn mens en ik naast de mijne. Helaas kon hij het niet zo goed hebben dat ik ook aan tafel zat, en ik idem dito wat hem betreft. Ja, we hebben elkaar behoorlijk wat gemene blikken zitten toewerpen, hoewel dat voor mijn broer sowieso niet zo moeilijk is omdat hij van nature al scheel kijkt en dat ziet er al gauw een beetje bozig uit, inderdaad. Nee, daar kan hij niks aan doen, dat klopt. Maar we keken ook scheel van de honger omdat die fliebers maar niet kwamen, en daar kun je behoorlijk chagrijnig van worden, vooral als zoiets gebeurt op je eigen feestje.

Maar eindelijk was het dan zover. Ja, het heeft zeker wel 10 minuten geduurd voordat wij een keer werden bediend. Natuurlijk hield ik Charli goed in de gaten, want ik moest er uiteraard op toezien dat hij geen grotere fliebers zou krijgen dan ik, en vooral niet vaker. Nee, onze mensen hielden dat best ook wel goed in de gaten dus dat viel dan ook weer mee. Eerlijk is eerlijk, ja.





We kregen dus fliebertjes zalm uit een blikkie. Ja, best wel smakelijk hoor, daar zul je mij verder niet over horen, maar bijzonder was het niet en dat geldt ook voor de paté. Ja, dat spul dat gaat behoorlijk tussen je tanden zitten en dan duurt het best een tijd voordat je denkt van: nu is het wel allemaal doorgeslikt.

Wel, Charli was nogal onrustig en ging regelmatig van tafel. Ja, dan kwam hij onderdoor mijn richting uit, en daar word ik dan weer zenuwachtig van. Ja, het klopt dat ik een paar keer naar hem heb gegromd, maar dat was meer om hem duidelijk te maken dat hij niet zomaar van de tafel mag weggaan.

U gelooft mij niet? U denkt dat ik gromde omdat ik bang was dat hij mijn fliebertjes ook wilde?
Nee, u heeft het helemaal mis wat dat betreft. En verder kan ik u nog zeggen dat ik met dierendag een betere organisatie verwacht met betere en lekkerdere hapjes. Ja, dan denk ik aan haring, minstens 1 per persoon inderdaad, goed van de graatjes ontdaan en zonder ui uiteraard. Ja, ook nog in nette fliebers gesneden en met aandacht en vlot achterelkaar geserveerd. En als we nu kunnen afspreken dat dat inderdaad zo gaat gebeuren op 4 oktober, zal ik het verder niet meer over dit bijzonder slechte verjaarspartijtje hebben. Wel, roep nou de rest maar bijelkaar, dan kunnen we ons avondeten gaan nuttigen. De zon is toch al weg, niet? Daarom, anders vat u toch maar kou. Wat schaft de pot eigenlijk vanavond? Toch wel iets bijzonders heh? Ja, want ik ben nog steeds jarig en wil deze dag toch nog wel met een beetje tevreden gevoel kunnen afsluiten dus. Omdat het tot zover drie keer niks was, ja...

3 opmerkingen:

Hans zei

Ben jij niet een beetje te veekl verwend, Japekoppie?

Die van mij doen bijna een moord voor een fliebertje zalm uit blik. Als ik de verhalen lees over fliebertjes die jullie krijgen en ik vertel ze aan mijn schurken, dan beginnen ze al te kwijlen. Maar msiscchiebn ben ik wel te streng ( lees: zuinig).

Hans zei

En ik vind het ook niet aardig van je om te zeggen dat je broer scheel is! Kijk maar eens in de spiegel!

Annemieke zei

Je bent op dezelfde dag jarig als ik Japekop! Ik heb een brownie gehad voor mijn verjaardag (op vakantie) - meer dan een fliebertje