Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

vrijdag 17 juni 2011

Eerlijk advies

Cera! Ga er eens een beetje voordeliger bijliggen! Tjongejonge, wat een dikke buik, zeg!
Nee, niks "allemaal los vel", je bent gewoon vet aan het worden! Ben je weer ergens aan het bijsnacken soms? Ja, bij de buurvrouw bijvoorbeeld? Want die is weer thuis uit het ziekenhuis en dus staat het kattenluik van Charli steeds open, niet? Ja, en dan zie jij zeker je kans schoon! Brokjes van Charli zijn vast erg lekker heh? Voor de broodnodige variatie zeker!
Maar lieve Cera, dit kan niet langer zo doorgaan. Nee, het is ook niet de camera die vertekent. Nou, een beetje misschien, want de fotograaf zat erg dichtbij, dat klopt. Maar ondanks dat moet je heel erg gaan uitkijken, anders kun je niet ons model blijven. Ja, de fotograaf moet inderdaad ook aan de lijn, maar dat staat hier helemaal buiten, we hebben het nu over jou!




Je wilt toch wel model blijven? Dan moet je daar ook naar leven, meisje! Nee, je hoeft niet graatmager te zijn want dat vinden wij ook niet mooi. Maar te dik mag ook niet. Ja, we weten dat je binnenkort 7 jaar wordt en dat je op deze leeftijd sneller vet opslaat dan toen je nog maar drie was. Maar komt dat misschien ook niet doordat je wat minder beweegt? Wanneer heb jij eigenlijk voor het laatst in een boom gezeten? Tijdje geleden alweer, heh? En kunstjes op de pergola? Nee, kunnen wij ons ook niet zo gauw herinneren! Je zult dus een paar keuzes moeten maken betreffende je leefstijl, meisje! De jeugd staat namelijk te trappelen om je baantje over te nemen! Ja, denk er maar even goed over na; wij denken natuurlijk met je mee en laten je niet aan je lot over, hoor! Nee, je kunt altijd bij ons terecht voor een eerlijk advies. Maar nou niet weer gelijk naar de kroeg vluchten, heh? Nee, want daar los je je problemen echt niet mee op. Nachtwandelingen, zeg je? En dan zeker overdag weer meer slapen! Nee, we hebben het er nog over. Na je verjaardag ja, want die gaan we heus niet voor je verpesten. Nee, maak je maar geen zorgen. Wat wil je eigenlijk eten op die heuglijke dag? Nieuwe haring???!!! Nou ja, zeg!

12 opmerkingen:

ina zei

Bierbuikje?

Hans zei

Ja. ze komt wel aan!

Annemieke zei

Volgens mij zijn er geen "grote maten modellen" bij katten. Ze hoeven natuurlijk ook geen kleding te showen...
Pieper heeft trouwens last van hetzelfde fenomeen - steeds een beetje dikker..

Mevrouw Katblad zei

We kennen er meer hier in de buurt... Misschien moeten we wel een gymclubje beginnen voor dameshaarfabrieken op middelbare leeftijd!

Hans zei

Goed idee. Het asiel zit vol met oefenmateriaal van kleine knagers die een huis zoeken. . .
Of zeg nu iets verkeerds?

Dit is niet een fout grapje, maar een echt gebeurde ervaring van me toen ik met een grote wurgslang van 6 meter op Beestenspul in de Groenoordhallen stond stond, 30 jaar geleden. Inspiratie voor een weekendbijlage, maar pas als ik goed in mijn vel zit en dat doe ik nu niet. Niet bezorgd wezen, het is letterlijk bedoeld en niet figuurlijk, heb weer eens een slijmbeursontstekeing. . .

katja zei

Ach Cera, anders wordt je toch gewoon model voor alleeen portretfotografie. Want met dat mooie koppie is helemaal niets mis hoor.

Anoniem zei

Ben blij dat Jefferson (de kater van 6 en een half jaar) voor wie ik werkzaam ben, niet de enige is met een ontwikkeld buikje. Op dieet. Onze complimenten voor deze geweldige courant (woordkeuze is van Jefferson, hij is weliswaar gevonden op een verlaten landweg en was in de verre omstreken niet bekend (en liep uitgehongerd en naar later bleek grote dorst met me mee) maar meneer is een social climber soms letterlijk. Voor meneer Hans heb ik een ongevraagd dus ergerlijk advies: duivelsklauw en glucosamine beide in capsule-of tabletvorm doen wonderen m.b.t. slijmbeursvliesontsteking.

de redactie zei

Welkom bij het Katblad, Abigail en Jefferson! Wij kenden u nog niet, is het wel?

Hans zei

@Abigail,

ik ben er aan gewend. Het is zoals het heet een traumatische slijmbeurs. Gevolg van een hockeybal toen ik 10 jaar was en vallen met schaatsen op dezelfde plek toen ik 34 was. Ben nu 60.

Maar ik ben heel erg benieuwd naar Jefferson!!!!!

Mvgr

Hans

Hans zei

Glucosamine ken ik (ben bioloog), maar wat is duivelsklauw precies? Ik ken de naam wel, maar er zijn meerdere verklaringen voor de naam.

Anoniem zei

Beste meneer Hans,

Duivelsklauw is een plantje en gelukkig hoeven we niet meer de struiken in, maar kunnen we het gewoon kopen in een winkel. Het is bijzonder goedwerkend middel tegen met name gewrichtsontstekingen maar zoals gewoonlijk met planten heeft ook deze plant de eigenschap zich voor meerdere zaken in te zetten. Lui zijn die groentjes niet namelijk. Uiteraard moet je zoiets niet tegen een reguliere arts zeggen want die weten dat niet dus ben jij een space cadet (met rood en geen blond haar, maar goed). Maar het heeft mij meermalen geholpen dus....liever dat dan namaak. Glucosamine is of van schaaldieren gemaakt of vegetarisch en maakt kraakbeen aan. Idem reguliere artsen waar overigens niets mis mee is. Alles heeft zo zijn waarde. Het bestwerkende merk (ligt eraan welk deel van de plant is platgestampt oftewel gebruikt) is van Arcopharma (uit la douce France) die helaas niet overal te krijgen is maar een beetje goed gesorteerde ouderwetse drogist of zelfs De Tuinen heeft het wel. Beterschap! Ik heb zelfs met alleen glucosamine een gewrichtsontsteking weggekregen (vier per keer innemen, na twee dagen: dag pijn, dag ontsteking) en nog even doorslikken en je loopt en springt weer als een kievit. Vliegen lukt helaas nog steeds niet. Tja, mensen....

Anoniem zei

Voor de derde maal proberen (er ging iets mis en de eerste keer was ik mijn wachtwoord kwijt, niet tegen Jefferson zeggen a.u.b.!).
Enfin, zo moeilijk moet het niet zijn. Jefferson is nu als zwart-witte kater de laatst overgeblevene. Hij heeft vele bijnamen o.m. Frater Dominantius omdat hij enigszins...ahem, schraap dominant naar in mei 2008 alweer overleden Sam was. Spitsboef of frito bandito als hij weer eens met een "toevallige" sprong op bed (dat hij niet beroert maar wel)via mijn maag of mijn heup de andere kant van de kamer bereikt. Vooral via de maag is er eentje waar ik zelf daarna prompt erg begin te lachen althans zodra ik weer kan ademen, zodat katerlief denkt dat ik het erg leuk vind. Helaas. De drie banken vinden zijn klauwen ook nog al eens en ik moet dus nu gaan denken aan nieuwe of grand foulards (hou ik eigenlijk niet van). Ja ja,
Meneer Hans, duivelsklauw (die van Arcopharma is goedwerkend en in verhouding goedkoper dan die van Solgar (elke goede drogist verkoopt de laatste, de eerste ook maar slechter verkrijgbaar, probeer De Tuinen eens) is o.m. goed tegen gewrichtsontsteking waarbij glucosamine kraakbeen aanmaakt. Ik heb zelf twee maal met alleen glucosamine (vegetarische versie van Solgar Vitamins) een gewrichtsontsteking weggekregen). De meeste reguliere artsen weten hier niets van en dus negeren ze het. (Ze zijn hun bul kwijt als ze zelf met natuurlijk spul aan de gang zouden gaan, maar dat is een ander verhaal). Beterschap!