Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

vrijdag 13 augustus 2010

Succesvolle proeverij

Japekoppie:
Zo. Ik ben er helemaal klaar voor. Es effe kijken: kaas, zalmhapje, inktvis en nog wat spul. Ouderwets gezellig dus. En geen andere kapers op de kust, dat zit dus ook mee.
Begint u wel gelijk met het afsnijden van fliebertjes? Ja, anders kan ik natuurlijk niet voorproeven, heh?







Komt er nog wat van?
Of wacht u met eten tot er vliegen komen soms?

Je weet toch dat ik je allerbeste vriendje ben, heh?
En dat ik het allermeest van je hou? Meer dan de anderen, ja?
Dat ik je altijd terzijde sta, zowel in goede als in slechte tijden?
Fliebertje dus?





Ach, wat een tegenvaller nu voor Japekoppie. Zijn moeder dook opeens op en ging naast hem zitten. Nu was er plek genoeg dus dat was het probleem ook niet, maar fliebertjes delen vindt Japekop nooit leuk en voorproeven is toevallig wel zijn taak en niet die van zijn ma.
Gelukkig voor hem ging mevrouw Troy al snel weer weg, omdat ze toch niet rustig zat naast haar watertandende zoon. En toen wij overgingen tot het uitdelen van fliebertjes zalm, kreeg zij haar portie op de grond, ergens waar Japekop haar niet kon zien.



Wel, de zalm en geitenkaas werden door Japekop zorgvuldig (en veelvuldig) voorgeproefd, en ook goedgekeurd dus. Wij konden met gerust hart de restanten opeten.
En tenslotte was het dan tijd om de bek en poten te wassen, want je moet de hygiëne natuurlijk ook in het oog houden, heh?
In elk geval was de proeverij voor Japekop een groot succes geweest, en dat was het belangrijkste.
Overigens, de inktvis werd door Japekop afgekeurd. En wij moesten hem daarin gelijk geven....

4 opmerkingen:

Hans zei

Lag dat aan de inktvis? Want dat kan zo lekker zijn. Ik maakte dat vaak voor mijn borrelclun (zie weekendbijlage), als onderdeel van friito misto. Inktvis, sardien (of verse ansjovis, geen gezouten!!!!!) en echte Noorse garnalen, in een bierbeslagen gefrituurd in heet frituurvet.

Hans zei

Excuses voor de typefoutjes. Ik ben de hele middag bezig geweest mijn keukenkasten en de koelkast op te ruimen. Twee vuilniszakken vol met zaken die over de houdbsaarheidsdatum heen waren (maar geen potje zout, lees mijn column op Gourmandgazette.nl!)
En ik heb nu een overvloed aan schone potjes voor lekkere zaken die ik maak, om uit te delen als cadeauttjes! Voor mevrouw katblad: een van je flesjes is al vol met kersen op brandewijn!

Mevrouw Katblad zei

Wij kunnen bijna niet wachten!

Mevrouw Katblad zei

Nou, Japekop heeft het nog nooit gehad over eventueel met pensioen gaan, dus dat zal nog wel effe duren, mevrouw Annemiek!
En Hans: de inktvis kwam van de Italiaan Pino op de Hooigracht. Taaie hap en geen smaak aan! En duur....