Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 14 april 2013

Boerenkoolseizoen voorbij, geen gif en rotsmoes

Gisteren hebben zij (mevrouw Katblad - red.) en ik (Japekoppie - red.) voor het laatst dit seizoen boerenkool gegeten. Ze (K. - red.) zegt dat het niet meer te koop zal zijn omdat het niet meer vriest, en dat vind ik dus ergens wel spijtig. Ze had natuurlijk wel wat porties in kunnen vriezen om mij daarmee een groot plezier te doen, maar ze heeft daar dus niet aan gedacht.
Wel, het is een bittere pil om te slikken (dat er voorlopig dus geen boerenkoolstamppot meer wordt gemaakt) maar aan de andere kant kan ik me ook wel weer verheugen op het gezamenlijk aan de buitentafel zitten met wat stukjes Franse kaas en Nederlandse leverworst bijvoorbeeld, want dat volgt altijd op het boerenkoolseizoen, zeg maar. Nu gaat de ene periode nooit zomaar ineens naadloos over in de andere, dus zal het eerst nog wel een tijdje kwakkelen worden voordat de zon sterk genoeg is voor onze buitenproeverijen en de gezelligheid die daar automatisch bij hoort. Ik schat zo in dat het buitenproeverijen-seizoen intreedt na de eerste roundup ronde van dit jaar, maar dit even onder ons want daar wil mijn mens (mevrouw Katblad - red.) dus niets over horen. Nee, het uitspreken van R-woord is tegenwoordig op de redactie verboden, behalve dus als je (als mens) alsnog effe je handtekening zet op de petitie, want daar is namelijk behoorlijk de klad in gekomen. Voor 1 mei graag, inderdaad.

Mijn mens zegt dat er misschien nog wel wat handtekeningen bijkomen als de eerste gifkarretjes weer door de straten rijden, maar mij zal het worst wezen want ik begrijp al die kouwe drukte niet; het is mij allemaal te ingewikkeld met dat gif.

Wel, ik snap dus wel heel verdomd goed dat het boerenkool-seizoen voorbij is, en dat is voor mij best wel moeilijk te verteren.
Mocht er nu een lezer zijn die één dezer dagen nog onverhoopt wat boerenkoolstamppot gaat maken (vers uiteraard!), wil deze gelukkige ziel dan zijn bord met enige restanten bij mij komen brengen? U krijgt gegarandeerd uw bord weer schoon terug.
Ja, dit was het. Ik wil nog wel wat vragen....  Zei u nu niet vanochtend dat de zon zou gaan schijnen en dat het warm werd? Nou, die zon is nog niet echt leuk aanwezig en daarom neem ik aan dat er nog geen buiten-proeverijtje komt vanmiddag? Het hout van de bank is nog te nat? Wat is dat voor rotsmoes!

4 opmerkingen:

Ma Tok zei

Ik vind boerenkoolstamppot ook erg lekker, Japekop, ik lijd met je mee.

Anoniem zei

@Ach mens ina,
het is toch normaal voor de tijd van het jaar dat we overgaan op de veldsla en dergelijke luchtige kost.

F zei

Kwam inderdaad de klad in rond 500.
Nog gedacht aan affiesjesaxie uitzetten clubhuizen en dierenartsparaktijken enz.

Anoniem zei

Bij AH verkopen ze diepvries-bio-boerenkool in blokjes het hele
jaar door Japekoppie!