Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

maandag 25 februari 2013

Fliebertjesstrijd in de keuken

Japekoppie:
Iedereen weet donders goed dat ik hier de enige echte onbetwiste voorproever ben, dat staat duidelijk in mijn werkovereenkomst (bij de secundaire arbeidsvoorwaarden), die we lang geleden hebben afgesloten.
En nu heerst hier dus complete anarchie en chaos omdat ik word weggedrukt en voorbij gelopen door die zogenaamde klerenkast met zijn lekkere trek en nul-komma-nul verstand van een delicaat runderlapje.
Hij snapt er natuurlijk niets van, waarmee ik wil zeggen dat het de bedoeling is dat het vlees dat gesneden is niet zomaar zonder enig fatsoen wordt opgeschrokt, maar dat het zorgvuldig moet worden fijngekauwd, dat er daarbij gelet moet worden op niet alleen de smaak maar ook op de kleur, de structuur en de aanwezigheid van een heel klein randje vet, zodat het extra mals wordt als het een tijdje heeft staan pruttelen.

Maar daar snapt die Os natuurlijk niets van; hij staat alleen maar te gillen om meer en meer, en dat ook nog op de plek waar ik behoor te staan omdat dat nu eenmaal traditie is geworden in de loop der jaren en omdat het in mijn contract staat. Nee, blijkbaar heeft dat ventje lak aan tradities en aan mijn belangrijke positie als voorproever in deze keuken. Kijk hem nou toch eens kopjes geven tegen de benen van mevrouw K., alsof hij daardoor meer fliebers zal scoren, heh?!




Wel, voor mij is de lol er in elk geval af. Jazeker, natuurlijk heb ik al wat fliebertjes gekregen om het vlees op de enige goede manier (namelijk de mijne) te testen, maar telkens als ik wat wil meedelen over de kwaliteit van het betreffende rund en daarover wil overleggen met mevrouw K., komt hij er weer met zijn snufferd tussen.
Nee, het moet hier niet gekker worden want voor mij is de lol er zo absoluut helemaal af en bovendien kan ik onder deze omstandigheden beslist niet de nodige concentratie opbrengen voor het zorgvuldig voorproeven.








Gelukkig is het moment gekomen dat ze (K.) alle stukjes in de pan heeft gegooid en daarmee het vlees (voor mij althans) verpest heeft met haar geheimzinnige kruiderijen.
Ja, want nu weet ik tenminste dat er geen fliebers meer komen, dat ze alleen nog even gaat roeren op hoog vuur en dat de deksel daarna op de pan gaat opdat het zachtjes gaar kan stoven. Inderdaad, daarmee is de proeftijd definitief voorbij, al ben ik er best nieuwsgierig naar hoe het vlees tenslotte geserveerd gaat worden, maar dat is van later zorg.
Voor nu ben ik er inderdaad helemaal klaar mee, en het lijkt me een erg goed idee om mijn contract weer eens tevoorschijn te halen en met u te bespreken, mevrouw Katblad! Schikt het u na mijn middagdutje?

Geen opmerkingen: