Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

vrijdag 28 januari 2011

Wilde brokjes

De Boez:
Met die kou buiten moet je soms wel eens besluiten om even wat binnenactiviteiten te ontplooien. Want er is genoeg te doen op het gebied van orde scheppen en opruimen. Ja, wij hebben altijd voldoende brokjes in de bakjes om de hele groep van de redactie te voeden en dan nog een heel leger daarbij, maar wat er in die bakjes zit is niet spannend genoeg voor mij. Nee, de brokjes die op de één of andere manier buiten de bakjes terecht zijn gekomen zijn interessanter en bovendien veel smakelijker. Ja, het zijn dan min of meer wilde brokjes geworden. Normaal gesproken heb ik niet zoveel belangstelling voor eten, maar als het te koud is om me buiten te vermaken, ga ik binnen op jacht naar de zwervende brokjes, zeg maar. En vooral als de Os is langs geweest, kun je veel van dergelijke brokjes vinden achter het dienblad, naast het dienblad en zelfs eronder. En dan is het mijn taak om die brokjes te vangen en te verorberen. Omdat ik toch niks anders te doen heb inderdaad.

Het blad verschuift makkelijk, en dat maakt dus ook mijn taak wat eenvoudiger. Een paar duwtjes tegen dat blad en er komt van alles tevoorschijn. Ik hark dat dan wat bij elkaar, en vervolgens neem ik dat tot mij. Ja, want dat is eenvoudiger dan ze terug te gooien in het bakje, en bovendien moet ik af en toe wat eten om op krachten te blijven, dus dat komt dan mooi uit. Het blad terugschuiven zie ik echter niet als mijn taak en zie daar ook niet de zin van in. Mevrouw Katblad vindt het prettig als alles op zijn plek staat zodat zij er niet over struikelt, maar volgens mij moet ze gewoon beter uitkijken waar ze loopt, en in dat geval maakt het niet uit wat waar staat. In elk geval heb ik de meeste wilde brokjes nu wel opgeruimd. En verder heb ik geen behoefte om nog meer te eten want ik weet dat de kast vol staat met allerlei zakken met diverse soorten brokjes, dus hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken. De wilde brokjes zijn op dit moment bijna allemaal door mij gevangen, en daar ging het om. Wat ik nu vervolgens ga doen, weet ik nog niet. Maar het zal niet buiten zijn, want daar is het me te koud.

2 opmerkingen:

Annemieke zei

Wat een jachtinstinkt Boez! Maar wel fijn dat je de wilde brokjes opruimt - dan hoeft mevrouw katblad dat niet te doen.

ina zei

Haha, wilde brokjes.
Onze katten eten inderdaad ook altijd eerst de op de grond liggende brokjes op.