Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

dinsdag 4 januari 2011

Over Cera

Hai Cera, ik snap dat je het erg druk hebt en ook nog langs de Kroeg(tuin) moet vanmiddag, maar ik hoop dat je even tijd hebt voor je interview? Nee, het hoeft niet lang te duren maar dat hangt ook een beetje van jouzelf af, heh? Ja, daarna mag je nog wel even je rondje lopen, als je maar wel op tijd voor het eten thuis bent. Dat kun je niet beloven zeg je? Nou, laten we het er toch maar op wagen. Dan komt nu de eerste vraag, en als je de vragen te moeilijk vind, kun je gewoon antwoorden dat je het niet weet, goed? Nee, dat is helemaal niet erg want je hebt al zoveel beleefd in je leven dat we ons kunnen voorstellen dat je niet alles goed hebt kunnen onthouden. Zullen we dan maar?



Hoe kom je aan je naam?
Die hebben mijn vorige mensen me gegeven. Ik weet niet waarom, maar het is wel een vrij unieke naam, heh?
Het is een prachtige naam Cera, en hij past heel goed bij je!

Wanneer werd je geboren?
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat het in de zomer was toen ik bij mijn mensen in huis kwam. Ja, toen was ik een paar weken oud. En nu ben ik 6 jaar.
Wel Cera, dan moet dat in 2004 zijn geweest. Nee, we snappen dat dat jou niks zegt, maar het is meer voor de statistieken, heh? Ook een moeilijk woord inderdaad. Wel, de volgende vraag slaan we maar over. Ja, die gaat over waar je werd geboren, maar dat weet je waarschijnlijk zelf niet meer en dat is ook helemaal niet belangrijk.

Wanneer kwam je bij mevrouw Katblad in huis?
Toen mijn vorige mensen gingen verhuizen, of eigenlijk al iets daarvoor, en dat is nu bijna een jaar geleden. Ja, ik kwam al vaak bij u binnen omdat ze thuis aan het inpakken waren, en dat vond ik niet leuk en dus werd ik daar nerveus van. Bovendien kwam ik graag bij u om met de Boez te spelen en pikte dan al wat brokjes mee en aaien van u. Van het één kwam toen het ander, en toen ben ik tenslotte gebleven.

Wat kun je vertellen over je karakter?
Aan de ene kant ben ik erg op mezelf, maar aan de andere kant hou ik ook wel van gezelschap, als het maar niet al te druk is. Ik ben dol op aandacht van mensen, dat klopt. Tijdens mijn wandelingen verzamel ik ook vaak knuffels van mensen die het goed met mij menen. Verder ben ik best wel bang voor pestkoppen, en die zijn er maar zat in de Katbladbuurt. En ik ben ook bang voor mensen met stokken. Volgens u ben ik erg bescheiden, niet? Ja, ik blijf altijd een beetje achteraf als u het eten uitdeelt. De avondmaaltijd en het ontbijt, ja. Maar dat komt omdat ik als laatste bij u ben komen wonen, en daarom moeten de anderen voorgaan. Nee, dat heeft niemand mij verteld, maar dat doe ik uit mezelf. Verder ben ik een goede jager, maar dat wist u al want ik breng regelmatig muizen thuis, en ik kan ook uitstekend Verkennen (heb daar ook een diploma voor).






Hoe ga je met de andere katten in huis om?
Wel, mevrouw Troy probeer ik een beetje te mijden omdat ze nogal bazig is. Ja, ik loop voor de veiligheid maar met een boog om haar heen, vooral als ze bozig zit te kijken. Met Japekoppie kan ik best wel goed opschieten omdat hij zo rustig overkomt en nooit boos is. Ja, ik lig soms best wel dichtbij hem op het grote bed, gewoon voor de gezelligheid. We lopen ook wel samen een eindje op, en dat gaat helemaal vanzelf. De Boez is mijn kleine vriend. Ja, eigenlijk al van het begin af aan, toen ik nog aan de overkant woonde en hij bij u in huis kwam als jong ventje. Ik vond dat ik op hem moest passen en deed dat ook, en u vond dat wel handig, weet u nog? Jah..... Maar nu heeft hij geen oppas meer nodig. We spelen wel regelmatig met elkaar, want dat blijft leuk.


Wat zijn je hobby's?
Nou, verkennen natuurlijk, maar ook jagen, klimmen en zonnen. En lekker eten ben ik ook niet vies van. En geaaid worden uiteraard, maar dat had ik al gezegd.






Wat is je lievelingseten?
Lekker zacht voer uit blikjes of kuipjes. Nee, ik eet niet van die snoepies maar staafjes vind ik ook wel lekker. Ja, die zou u best wel vaker mogen uitdelen.


Wat is je favoriete slaapplek?
Uw bed - tegen uw hoofdkussen aan - of het mandje onder de zoldertrap.


En je favoriete speeltje?
Levende muizen natuurlijk, maar ook van die speelgoeddingen en in de zomer speel ik graag met Libelles.






Hoe is het met je gezondheid?
Uitstekend. Ik heb de neiging om een beetje te zwaar te worden, maar daarom doe ik veel aan sport.


Wie zijn je vriendjes?
Mijn echte dikke vriendjes zijn de Boez en Oscar.


En wie je vijanden?
Dat zijn er meer, want er zijn veel pestkoppen in onze buurt. U wilt weten wie? Zwarte Gijs, Harremans, Panda, Bobo, Thassos, Myo, Wamy en Bel de Franskat, maar die is gelukkig opgehoepeld. Hoe ik dat weet? Wel zijn geur is aan het verdwijnen en ik heb hem de laatste dagen niet meer gezien. U wist dat nog niet? Nou, dan vertel ik u toch nog Het Nieuws van de Dag, heh? Ja, ik weet het zeker.


Heb je nog iets bijzonders te vertellen?
Ja, ik heb oma een tijd al niet meer gezien, en ik mis haar.
We zullen het aan haar doorgeven Cera, misschien komt ze dan weer eens bij je op bezoek.
Verder nog wat?
Ja, ik heb ook kinderen gehad. Nee, ik weet niet meer hoeveel maar slechts 1 is blijven leven en die heb ik toen van ergens buiten naar mijn huis gebracht. Ze werd door mijn mensen Snoepje genoemd, maar is al snel na een verhuizing weggelopen en ik heb haar nooit meer teruggezien. En verder wil ik daar liever niks meer over zeggen.
Dan heb ik best wel veel tijd nodig gehad om bij u te wennen, u te leren kennen en te snappen wat u allemaal bedoelt als u staat te kletsen tegen mij. Of die etenstijden, allemaal zo strak heh? En dat ik 's nachts niet op straat mag en meer van die dingen. Ja, u heeft wel erg veel regels, maar het is te doen en u bent tenminste wel duidelijk, dat zeg ik er direct bij. En ik ben er erg trots op dat, ondanks dat de Boez dan onder het dekbed is gekropen, ik een plekje naast u op bed heb veroverd en dat u mij dan aait totdat u een lamme arm heeft. Ja, dat is voor mij één van de mooiste momenten van de dag en wil dat ook graag continuëren, als u het goed vindt.
Verder ben ik ook nog vergeten te vertellen dat ik heel goed kan po(e)seren, en om dat te illustreren zou ik het wel prettig vinden als u een beetje mooie foto's van mij uitzoekt. En dan wil ik nu graag nog even naar de Kroegtuin, en dat is niet vanwege dat café, maar omdat die tuinen daar tot mijn oude territorium behoren en ik daar nog regelmatig moet inspecteren. Nee, dat de mensen niet verkeerde dingen gaan denken, heh? En ik beloof dat ik deze keer op tijd voor het eten ben. Of ten hoogste een half uurtje te laat en niet veel later. Fijn dat u erin trapt mevrouw Katblad, en houdt u mijn bakje voer dan wel apart tot ik er ben? Dank u wel....
Jij bedankt lieve meid, en mevrouw Katblad wil je graag nog laten weten dat ze heel erg blij is dat je bij ons bent komen wonen en dat die lamme arm helemaal niet erg is. Kijk je wel een beetje uit als je van het garagedak gaat springen? Dan is het goed.

6 opmerkingen:

Annemieke zei

Ik weet dat de tijd snel gaat, maar als Cera 6 jaar is, zal ze toch in 2004 geboren zijn en niet in 1994?

Mevrouw Katblad zei

Fijn dat er nog iemand op zit te letten! Wij hebben het verbeterd, dank u wel!

katja zei

Wat is Cera toch een mooie meid ! En dan ook nog zo lenig met haar kunstje van het springen op die container.

Trouwens opvallend dat Cera's vijanden allemaal katers zijn...wordt ze nooit belaagd door de poezen of komt ze daar gewoon helemaal niet bij in de buurt ?

katja zei

O pardon, ik realiseer me ineens dat Bobo wel een poes is natuurlijk :-|

de redactie zei

Nou mevrouw Katja, u was nog net op tijd met uw inzicht!

Annemieke zei

En Mini niet te vergeten!

Ik had natuurlijk door dat dat van die 1994 een test was om te kijken of de lezers alert waren.