Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

vrijdag 7 januari 2011

Over de Boez

Nee, wij waren onze jongste reporter echt niet vergeten, maar werden even in beslag genomen door belangrijk nieuws (Gijs, Bel), en dat gaat natuurlijk altijd voor.
Maar nu is het dan zover: het Boez-inteview dus. Geen makkelijke klus, want als onze Boez eenmaal goed wakker is, doet hij niets anders dan in en uit het huis gaan (door het kattenluik dat flink kleppert, zodat wij telkens denken dat de postbode weer wat in de brievenbus heeft gedaan, wat dus niet zo is).
Het zal dan ook wel een van de hak op de tak vraaggesprek worden, maar ja, beter zo dan niets heh? Daar gaan we dan.



Nou Boez, laat de Os nu even rustig op de stoel slapen, dan kan jij wat vraagjes beantwoorden, ja? Oh, eerst naar de bak. Nou vooruit maar, maar maak er niet weer zo'n zooi van heh? Nee, want dan moet mevrouw Katblad weer gaan vegen en daar heeft ze niet altijd zoveel zin in.
Klaar? Daar gaan we dan.

Hoe kom je aan je naam?
Dat was omdat jij vond dat ik zo lekker zacht was en dat je met me kon Boezelen, en je wilde bovendien een oe in mijn naam hebben. Wat Boezelen is? Nou, knuffelen natuurlijk, maar dat weet toch iedereen? O ja, ik heet officieel Boezelmans heh? Waarom eigenlijk? Oh, daar kon je meer mee dus. Ja, dat roept inderdaad wel goed. Maar je noemt me ook vaak Boezky, Boesmanneke en nog veel meer van die rare naampjes. Ja, ik luister naar allemaal, dat klopt.
Slaapt Os nog? Mag ik even met hem spelen? Oh, we zijn nog niet klaar.....






Wanneer werd je geboren?
Als jij zegt 11 juli 2008, dan geloof ik je direct. Ja, omdat ik het zelf dus niet weet en bovendien interesseert het me geen bal. Heb je nog meer vragen?


Waar ben je geboren?
Bij mijn pleegmoeder Wilma. Is dat niet zo? Oh, was het in het asiel in Hilversum? Zou zomaar kunnen. Maar vanaf dag 1 was ik met mijn moeder en de rest van het nest bij Wilma, en die heeft ons samen met onze moeder opgevoed of zoiets, tot jij me kwam halen. Ja, toen was ik zo ongeveer 9 weken oud, geloof ik. Nee, ik zal die dag nooit vergeten want we gingen opeens met zijn allen naar de dokter en kregen daar prikken en een tzjip en dat deed zeer, en toen gingen we nog naar het asiel want daar moest je iets met papieren doen, en toen nog een heel stuk met het wielhuis naar Leiden en toen heb ik de hele weg zitten huilen. Nee, laten we het daar maar niet meer over hebben. Wel over dat ik toen bij je mocht slapen, elke nacht. Ja, dat doe ik nog steeds graag, inderdaad.
Zijn we nou klaar? Ja want de Os is wakker en misschien wil-ie wel met me spelen. Nee dus.


Hoe omschrijf je je eigen karakter?
Wel, ik kan alleen maar zeggen wat jij daarvan vindt want zelf vind ik niks. Nee, ik ben gewoon de Boez en dat is dat. Maar goed, jij zegt dus dat ik stoer doe en graag de baas wil zijn maar dat ik buiten ook wel erg bang kan zijn en dan naar huis vlucht. En daar heb je best gelijk in, geloof ik. Verder ben ik heel lief tegen jou, niet? Ja, erg lief... Maar ook wel tegen andere mensen, als die tenminste ook lief tegen mij doen. Klaar? Nee?






Hoe ga je met je huisgenoten om?
Mevrouw Troy probeer ik wel eens een beetje te pesten. Ja, dan jaag ik haar de trap op. En Japekop pest ik ook wel, want ik vind het leuk om onverwachts bovenop hem te springen en daar kan hij niet zo goed tegen.
Sorry, maar nu moet ik effe kotsen! 




Pauze.
Ja, want hier ging de Boez dus over zijn nek, vlak naast de stoel van mevrouw Katblad en dat moest dus opgeruimd worden.  En omdat het interview toch onderbroken was, ging mevrouw K. gelijk maar even een kopje koffie maken voor zichzelf.
Even later konden we weer verder.



Ben je nou boos op me? Nee? Gaan we weer door? Waar was ik? O ja, pesten. Nee, Cera pest ik niet want haar vind ik veel te lief. Verder besef ik heus wel dat mevrouw Troy en Japekop de baas zijn in huis. Ja, want als het erop aan komt, als ze dus boos op me worden, taai ik mooi af. Ja, dan speel ik de lieve, onderdanige Zoebeltje, want anders gaat het mis. Nee, zo dom ben ik nu ook weer niet heh? Ha!






Wel Boez, zo te horen voel je je alweer een stuk beter dan daarnet. Maar wil je alsjeblieft niet stukjes mos eten uit die bak? Nee, want dan moet je straks weer kotsen en dan gaat dit interview veel te lang duren.
Wat zijn je hobby's?
Met de Os spelen vind ik het allerleukste wat er is, en dan komt er een hele tijd niks.








Dan ook wel met andere dingetjes spelen. Ja, ook dingen van buiten naar binnen brengen is leuk. Wel, veertjes, stukjes papier en blaadjes bijvoorbeeld. Slapen is ook wel fijn, vooral als het rotweer is. Of lawaai buiten. Ja, als er geen prikkemannetjes zijn of gemeentekarretjes, vind ik het best fijn om buiten te zijn. Nee, werken voor het Katblad vind ik minder leuk, tenminste, als dat betekent dat we een heel stuk moeten gaan lopen. Ja, als we ver weg gaan, word ik bang en wil ik naar huis. Ga ik zitten janken inderdaad, nou en?


Wat is je lievelingseten?
Snoepies en staafjes. Nee, gewoon eten vind ik niet zo bijzonder, maar ik moet van jou ook normaal eten en dat doe ik dan dus maar. Ook wel omdat de anderen dat ook doen, inderdaad. Maar ik ben altijd heel snel klaar, heh? Ja...


Wat is je favoriete slaapplek?
Eerst bij jou onder het dekbed en dan maakt het verder niet uit. Nee, waar toevallig plek is dus.


Wat is je favoriete speeltje?
De Os natuurlijk!
Nee, we bedoelen meer als je alleen bent, zonder Os dus.
Oh. Nou eh, eigenlijk wel van alles. Speelgoedmuizen, blaadjes, potloden, veertjes. Eigenlijk speel ik overal mee.


Heb je nog rare gewoontes?
????
Nou, bij het koffieapparaat bijvoorbeeld?
O ja, als jij de koffiemachine aan doet, kom ik om snoepies bedelen, bedoel je dat? Ja, want dat doe ik altijd. Altijd ja. En meestal krijg ik dan ook een paar snoepies, alleen net niet want toen had ik net gekotst en jij wou me niks geven.


Hoe is het met je gezondheid?
Soms spugen, maar dat is niet vaak en verder heb ik niks.


Wie zijn je vriendjes?
De Os natuurlijk heh? Ja, en Cera ook natuurlijk.






Wie zijn je vijanden?
Heb ik niet.
En op het dak dan?
O ja, Simba. En Bel de Franskat, maar die is er niet meer heh? Nee....


Heb je tot slot nog iets bijzonders te melden?
Wel, ik ben natuurlijk heel erg lief en een slijmerd als het me uitkomt (maar dat vind jij wel leuk toch?) en soms wel een beetje jaloers, vooral als jij tegen anderen lief doet. En verder vind ik het wel leuk bij het Katblad, als ik maar niet te hard moet werken en veel met Oscar mag spelen. Mag ik nu nog de groeten doen? Nee? Dan ga ik snel naar buiten want daar is de Os en die wacht op mij, ja?


En daar ging hij dan, de Boez. Ja, want hij had al veel te lang stil moeten zitten, vandaar dus.



Dit was dan voorlopig het laatste interview met Katbladkatten en hun mensen. Misschien krijgen wij later nog wel meer vragenlijsten binnen (mensen terug van vakantie wellicht?) en natuurlijk zullen wij u die dan niet onthouden!

4 opmerkingen:

Greet zei

Dank u wel, mevrouw Katblad. Het was een mooie serie. Nu hebben we de haarfabrieken beter leren kennen.

Trudi zei

Heerlijk ventje die Boez en zo fotogeniek :-)

katja zei

't Is weer een prachtig interview ! Alleen het lijkt wel of kots op een foto er nog viezer uit ziet dan in het echt...

ina zei

Ja, en ze weten het ook altijd precies op het kleed te doen.