Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

donderdag 16 december 2010

De grote Poek is niet meer....


Poek (van Arizona)        1991? - 2010

De grote Poek, huisgenoot van Gizmo en mens Marit, wonend aan het Gevaarlijke Water, is gisteren op ongeveer 19-jarige leeftijd overleden.
Poek was al enige tijd ziekjes en was erg verzwakt; hij woog nog slechts 2,45 kilo. Poek was eigenlijk gewoon "op" en is heel rustig ingeslapen.

Enkele weken geleden vroegen wij de mensen van de Katbladbuurtkatten een vragenlijst voor ons in te vullen die we willen gaan publiceren rond de kerst in onze bijlage, en zo schreef ook Poek's mens enkele dingen over hem op. Het leek ons gepast om dit verhaal vandaag hier te plaatsen.
Wij wensen Poek's mens (Marit) heel veel sterkte toe...

Over Poek

Hoe komt u aan zijn naam?
Mijn hele leven noem ik katten al "Poekies". En voor mijn gevoel past het helemaal goed bij zwarte katten. Toen Poek kwam aanlopen, noemde ik hem dus uit gewoonte "Poekie", en toen hij echt bij mij kwam wonen, werd het zijn officiële naam.


Wanneer/waar geboren?
Geen idee wanneer want hij kwam aanlopen, dat was in 1995. De schatting volgens de dierenarts toen was dat hij ongeveer 3 of 4 jaar oud moest zijn. Waar hij geboren werd weet ik niet, alleen dat het in de Verenigde Staten was.


Over zijn karakter:
Poek is superlief, rustig en pacifist. Live en let live!


Hoe gaat hij met de andere huisdieren om?
Poek heeft jarenlang met Pluis (ook kater) gewoond, die een jaar na Poek is komen aanlopen. In het begin kon hij de verdeelde aandacht niet waarderen, maar na verloop van tijd werd Pluis getolereerd. 
Na het overlijden van Pluis kwam Gizmo bij ons wonen, een druktemaker eerste klas. Poek stelt haar aanwezigheid en speelsheid in het geheel niet op prijs. Hij is dan ook te oud om mee te gaan in het spel, en ziet elke vorm hiervan als een vijandige aanval, die hij liever ontwijkt.


Wat is zijn hobby?
Slapen, slapen, eten, slapen, slapen.


Wat is zijn lievelingseten?
Poek heeft nierdieet-voer, maar vindt alles lekker; uiteraard vlees maar ook kaas, chips, patat, gebakken aardappel, broccoli, mais, meloen, paprika, champignons, tomatensoep (maar dat krijgt hij natuurlijk niet maar "jat" hij wel eens van een bord).


Wat zijn zijn gewoontes?
Spelen doet de Poek niet meer, slapen des te meer: op bed, op de bank, in de wasmand, op een kussen, onder het dekbed, onder het fleece-dekentje op de bank, in het mandje aan de verwarming, op de vensterbank, in een kartonnen doos...... eigenlijk overal!
De rare gewoonte van Poek is dat hij bijt uit genegenheid, en hard!


Over zijn gezondheid:
Zijn nieren doen het niet zo goed meer, daardoor is hij veel afgevallen (hij weegt minder dan 3 kilo). Verder is hij door zijn respectabele leeftijd sowieso wat zwakker dan vroeger, en bovendien aardig doof aan het worden.


Vriendjes/vijanden?
Gizmo is zijn grote vijand, want ze loopt hem altijd in de weg en haalt vaak een speelse poot naar hem uit en Poek kan daar echt de lol niet van inzien. Zijn grootste vriend ben ik!


Nog iets?
Poek is de allerliefste! Ik ben dankbaar dat hij mij 15 jaar geleden heeft geadopteerd en meegereisd is van Arizona naar Leiden....


Marit.

8 opmerkingen:

ina zei

Poek heeft een geweldig leven gehad bij je, Marit. Je zult hem wel erg missen. Sterkte hoor.

Jacq. zei

Lieve Marit, HEEL VEEL STERKTE voor jou!! Wat zal je je lieve Poek missen....

Hans zei

Poek is net zo oud geworden als mijn Bacchus, heel oud voor een kater. Ik hoop dat je net zo van hem kan blijven genieten zoals ik nog steeds doe van Bacchus in de verhaaltjes die ik over hem heb geschreven hier, dat geeft enorme troost.

Wilma zei

Lieve Poek, een goede reis naar de Regenboogbrug.

Lieve Marit, heel veel sterkte met het verlies van jouw Poek.

Dikke knuf,
Wilma

katja zei

Lieve Marit,
ik vind het zo mooi hoe Poek en Pluis jou 'in de woestijn' van Arizona hebben gevonden en helemaal met je mee zijn gekomen naar Nederland. Poek heeft een mooi leven bij je gehad en ik wens je heel veel sterkte met het gemis.
Liefs,
Katja

Inge zei

Ik wens je veel sterkte met het verlies van je lieve mooie Poek, Marit.
Hopelijk vind je een beetje troost in de wetenschap dat hij een heerlijk leven bij jou gehad heeft en zo'n mooie leeftijd heeft mogen bereiken.

Annemieke zei

Wat sneu! Veel sterkte en hopelijk zijn de mooie verhalen en herinneringen een troost.

Marjon zei

Marit,
Sorry voor de late reactie, maar ook wij wensen je heel veel sterkte met het heengaan van Poek!
Angelo en Marjon