Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 31 maart 2013

Paasverhaal van grootgebruiker

Oscar:
Nee, voor mij geen eitjes op de eerste Paasdag, en ook geen gerookte zalm, beenham of meer van die onzin. Nee, ik ga voor mijn ultieme paasbeleving gewoon steeds op en neer naar de Kruidentuin om daar in mijn eentje te kunnen genieten van de verse Nepetablaadjes.
Een betere manier voor een haarfabriek om Pasen te vieren is er niet, toch? Daarom, en ik begon er alvast een paar dagen geleden mee.




Gewoon genieten, leven in het hier en nu, en natuurlijk alle plezierige dingen die binnen je bereik liggen ten volle benutten. Tussendoor wel af en toe heel even naar huis voor een paar brokjes, maar daarna snel weer terug naar de tuin om er zeker van te zijn dat je favoriete kruidenplantjes er nog staan en je straks ongestoord je volgende trip kunt maken.

Hoe zo'n trip eruit ziet, hoe dat voelt?
Ik kan het u helaas niet vertellen want zoiets moet je gewoon zelf een keer doen.


Ik kan u echter wel laten zien hoe je zo'n trip opbouwt. Kijkt u met mij mee?
Eerst zoek je dus zo'n kersvers Nepetaplantje op. De net boven de grond gekomen blaadjes ruiken erg sterk, dus je gaat gewoon je neus achterna en dan vind je ze vanzelf. Vervolgens ga je er heerlijk bij liggen en roert met je poten door het groen, waardoor de geur als het ware nog beter uit de plant naar boven stijgt. Natuurlijk hou je je neus constant zo dicht mogelijk bij de jonge plant, zodat er niets van de geur verloren gaat. Nee, ik hou inderdaad niet van verspilling.

Wanneer je je genoeg beneveld voelt, wrijf je een poosje met je kop door de Nepeta zodat de geur ook aan je oren zit, op je wangen en rond je bek. Van de buitenwereld hoef je niks meer te zien want er bestaat nog nauwelijks gevaar om je heen, en als dat wel zo mocht zijn is dat niet meer van belang.
Daarom kun je dus met gerust hart je ogen sluiten en het spul zijn werk laten doen.
Nee echt, ik kan u verder geen bijzonderheden geven, je moet het gewoon zelf maar een keer doen.



Als je tenslotte helemaal vervuld bent van het kruid, ziet de wereld er heel anders uit. Beter, vrediger ja. En er is helemaal niets meer om je druk over te hoeven maken, want alles is oké, alles is goed; de vogeltjes zingen in de boom boven je en de muisjes die om je heen lopen zitten uitnodigend te piepen, maar je hoeft ze niet te vangen want je hebt totaal geen honger en bovendien zijn ze allemaal je beste vriendjes.






Nu is het gewoon het verstandigste om te blijven liggen tot die heerlijke nevel weer uit je kop is, en dat is meestal na een minuut of twintig. Als je namelijk te snel opstaat (om bijvoorbeeld mevrouw K. achterna te willen rennen), loop je de kans dat je onderweg instort en opnieuw moet gaan liggen. Zoals op deze foto te zien is, inderdaad.

Wel, dit was dus mijn Paasverhaal, het was alles wat ik u vertellen kon en bovendien is het hoog tijd dat ik weer terugga naar de tuin. Bent u tevreden zo?

Naschrift:
Het is allesbehalve zeker dat de ervaringen van Oscar gelijk zijn aan die van andere haarfabrieken die aan Nepeta-snuiven doen. Wij hebben zelfs horen vertellen dat er harige snorrebeestjes bestaan die ongevoelig zijn voor het kruid of niet om trippen geven. En het effect bij de echte snuivers verschilt ook per geval. Zagen wij Wamy laatst niet nogal "gemeen" worden (hij beet nota bene Snoes in haar achterste!) na het snuiven? Zo zie je maar.
Maar Oscar is heel duidelijk erg gevoelig voor Nepeta, hij geniet er zichtbaar van en vanwege het zeer aangename effect op hem is hij daarom ook grootgebruiker. Wij hopen niet dat het kwaad kan.

3 opmerkingen:

Annemieke zei

Ja hij geniet er duidelijk van en hij wordt niet aggressies (zoals de Wammus).

Greet zei

Hij heeft in ieder geval een goede Pasen. Dat wens ik u en de andere haarfabrieken ook toe.

Anoniem zei

Ons Ozzie is zo stoned als een oranje garnaal, dat zie je zo.