Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 24 maart 2013

Schaatsgezelligheid

Ik persoonlijk geef helemaal niks om dat schaatsen, maar als het op die kast komt staat het in elk geval garant voor een gezellig middagje op de bank. En voor mij heet het pas gezellig als ik alleen samen met haar ben en dat we dan niet gestoord worden door mijn moeder of één van mijn andere huisgenoten, maar dat spreekt voor zich.
Wel, met een beetje geluk begint dat ijsgedoe al in de ochtend, en dan gebruikt zij haar koffie op deze plek. En als het weekend is heeft zij daar vaak ook nog iets lekkers bij, dat zie ik graag en daar mag ik ook graag van meeproeven. Ja, daar kom ik graag even voor overeind, zeg maar.
Na een reeks wedstrijden komt er altijd een dweilpauze, en dan staat ze op om effe snel wat dingen te gaan doen. Nee, ik weet niet precies wat maar onrustig is dat wel, vooral voor mij dan natuurlijk want ik ben er nooit helemaal zeker van dat ze daarna terug komt om weer naast me te gaan zitten. Maar doet ze dat wel, dan weet ik ook dat ze later eveneens de lunch op de bank zal gaan gebruiken, en dat is natuurlijk helemaal knus. Hoewel, het hangt er uiteraard ook sterk van af wat ze op haar boterham doet, en of ik daar dan vervolgens iets mee kan, als u begrijpt wat dat inhoudt. Ik heb zelf natuurlijk het liefst dat zij jong belegen kaas op haar brood doet, of iets van sardientjes (eigenlijk die nog liever), maar smeerleverworst vind ik ook wel oké. En dat alles vanzelfsprekend in ruime hoeveelheden zodat zij veel kan doneren aan mij. Nee, als er kale plekken op haar boterham verschijnen is het snel met mijn proeverij gedaan en kan ik het verder wel vergeten, want zo gierig is ze ook wel weer.
Waar waren we? Oh ja, bij de lunch. Wel, die theetijd hoeft van mij dus niet. Nee, dan slaap ik liever gewoon door, tenzij er een stukje gebak aan te pas komt, maar dat doet ze meestal alleen bij feestdagen. Ja, zo komt het dus dat ik de lange afstanden niet meekijk omdat ik dan mijn ogen heb dichtgedaan tot het tijd is voor haar volgende consumptie. Ik wil nog wel eens even wakker worden voor bepaalde reclameboodschappen, bijvoorbeeld over die sukkel die op het balkon om zijn moeder zit te roepen of die vogel die alsmaar "POES-POES" zit te roepen. Belachelijk inderdaad.
Haar volgende consumptie is meestal een glaasje wijn, en met een beetje geluk komt daar dan een kleine snack bij. Natuurlijk ben ik ook dan direct bereid om voor te proeven, al vallen die snacks de laatste tijd steeds meer tegen. Nee, geen worst of kaas dus helaas, en dat heeft te maken met cholesterol en vet.
Wel, op een gegeven moment is het klaar met die wedstrijden, en dan hangt het ervan af of er veel gewonnen of veel verloren werd. Bij veel gewonnen wordt ze namelijk erg actief en gaat ze nog van alles doen, bij verlies duikt ze direct de keuken in om te gaan koken, en uiteraard ben ik dan ook van de partij voor de inspectie van de ingrediënten, en dan bij voorkeur het vlees. Ik heb dus inderdaad liever dat er veel verloren wordt. Ja, sorry.

Maar nu schijnt het dus voorbij te zijn, dat schaatsen. Ja, vandaag waren de laatste wedstrijden en dat betekent dat ze 's middags niet meer op de bank komt zitten. En daarom zal ik het dus best wel gaan missen, die schaatsgezelligheid, en mag van mij nu eindelijk de zon eens gaan schijnen zodat we weer gezellig aan de buitentafel kunnen gaan zitten.

Wanneer ging die klok ook alweer vooruit? Betekent dat dan dat we eerder of later ons ontbijt en diner krijgen? Wat dacht je van een overgangsperiode? Daar was je al mee bezig?

5 opmerkingen:

Ma Tok zei

Ach Japekop, nog even en dan is er weer fietsen op tv, of tennis, of kijkt je mens hier niet naar?

Anoniem zei

Ach ina, zelfs als je over de Tocht der tochten vraagt: "It giet oan ?", antwoordt men: "Nee, fiersten te kâld".

Ma Tok zei

@Anoniem: hebt u geen naam?

Anoniem zei

@ Ach mens ina,
ik heb zovele namen.
bent u immers ook niet altijd anoniem over uw leeftijd ?

sandrazz zei

hihi de reclame van de sukkel op het balkon die om zijn moeder roept, vind ik toch echt wel geniaal.Heerlijk om mee te roepen :-)
Groetjes
Sandra
(Snork & Doezel vinden het wat minder hoor)