Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

dinsdag 12 november 2013

Nooit geschoten is altijd mis, en het is tenslotte crisis...

Aan Royal Canin Nederland b.v.,
 
Helaas moeten wij u berichten dat onze Japekoppie op 2 november is ingeslapen na plotseling nierfalen. We zullen daarom geen gebruik maken van de bon voor korting op een zaak Intestinalbrokken.
Maar wellicht kunnen wij de bon inruilen voor een exemplaar waarmee we een zak Obesitas-brokken kunnen kopen voor onze drie (te zware) overgebleven katten (Cera, de Boez en Oscar)?
Uiteraard zullen wij in onze Poezenkrant verslag doen van de afslankpogingen met behulp van uw slankmakende brokken.
 
Wij horen graag van u.
Met vriendelijke groet,
 
 
Namens de redactie,

A.K.

12 opmerkingen:

Manuela zei

Waar slaat dit op A.K. ?
Sinds 1972 koop ik voor mijn poezemoezen alleen runder- of schapenhart of kipdingetjes.
Ik vertrouwde die Tom Poes blikken nooit, rook niet lekker.
Kortom ik heb me nooit schuldig gemaakt aan langzame vergiftiging van de haarfabriekjes door slecht fabrieksvoer, met teveel zout, vet en suikers. U had beter die rommel niet moeten slikken !

Hans zei

Obestitas brokken. Mijn katten waren er dol op.Ze waren van verschillende fabrieken: Beckers, Van Dobben en Kwekkeboom

Inge zei

Nou Manuela, dit is wel heel ongenuanceerd.
Fabrieksrommel met vooral granen is niet zo erg goed voor katten omdat ze dat ook niet eten in de natuur.
Maar rund wel dan of kip of lam?
Wil je echt natuurlijk voeren moet je kat gaan barfen: google is your friend.
En ik vind de constatering van langzame vergiftiging heel erg misplaatst. Bah

Manuela zei

@ Inge:
veel fabrieksvoerhaarfabrieken eindigen toch langzamerhand met pijnlijke nierproblemen ?
Dat is niet misgeplaatst, maar een rationele constatering.
Het is ook uitputtend behandeld in consumentenrubieken en -bladen.

Mevrouw Katblad zei

@Manuela:
Dan heeft u ook vast gelezen dat katten steeds ouder worden door de betere voeding, en dat (los van de voeding) nierfalen nu eenmaal bij haarfabrieken een veel voorkomende ouderdomskwaal is (net als prostaatkanker bij manmensen).
Op tijd signaleren is essentieel (na het 8ste jaar jaarlijks preventief bloedonderzoek), en na de diagnose kunnen medicijnen uitkomst bieden, in combinatie met speciale fabrieksbrokken (nierdieet). Maar dat heeft u vast ook wel gelezen.

tante sjaan zei

Manuela: een dooie muis ruikt ook niet lekker en ik walg van de stank van vis maar zal daar heus niet dood van gaan als ik het eet, ik ga hooguit over mijn nek.

Ma Tok zei

Royal Canin is geen Tom Poes, Manuela!

Manuela zei

@ ina: daar heeft u een punt.
Maar een bijstandsmoeder kan alleen goedkope Tom Poes blik betalen.
Waarom is dure gezonde huisdierzorg tegenwoordig alleen weggelegd voor de rijke elite ?
De eerste huisdiervoedselbanken zijn er al.
U preekt voor de rijken ina !

Anoniem zei

De enige vergiftiging die mijn katten op liepen waren doelbewuste vergiftigingen door een buurtgenoot. Het kostte 2 levens. Met het "fabrieksgif"worden al mijn katten op hun sloffen tussen de 16 en 20 jaar.Bram komt regelmatig in extase met rottende vogels en kipdelen over de schutting.En een ander vindt koek, cake en brood het toppunt van lekkernij.Het wordt als het even kan onder mijn handen weggesnaaid.Ik teken ervoor om met zo'n goede gezondheid door het leven te gaan. Cisca

mara-nina-rachel-buddha-indah- bruno zei

helaas willen mijn haarfabrieken geen barfvoer. Eerste jaar aten ze carnibest maar stopten er spontaan mee en gingen de 'verdomde' brokjes eten. Helaas is het erg lastig met meerdere katten om te barfen. lukt ws met 1 kat of 2 beter. De oudste is inmiddels bijna 19 de 2 daaronder 15 1/2... dus ook met 'verdomde' brokjes kunnen ze wel oud worden..... ja idd een heeft lichte nierproblemen maar als wij oud zijn hebben we ws ook wel last van organen die niet meer functioneren als vroeger.... Er is veel discussie over kattenvoer. Maar wat nou praktisch haalbaar is verschilt per kat en per huishouden!!

Manuela evalueert en zei

Ik ben al weg.
Doeiii Kits

Mevrouw Katblad zei

Barfvoer?
Dat klinkt wel heel erg eh... bijzonder!

@Manuela: Wie kaatst kan de bal verwachten!