Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

dinsdag 5 november 2013

Fliebertjes, een herinnering

Mevrouw K. ging naar de buurtsuper voor een paar boodschapjes, w.o. broodbeleg. Uit gewoonte liep zij naar het koelvak met de leverworst, want daar hield Japekoppie zo van, hij deed een moord voor een fliebertje, hoe klein ook.
En ja, de tranen kwamen weer.
Toch ging de leverworst mee, voor op brood.
Straks een flinke kwak mosterd erop, dat verzacht misschien de pijn.
En het slikt makkelijker weg.
Misschien.

15 opmerkingen:

Chantal zei

Dikke knuffel

Wad Woord en Wol zei

Ach mevrouw K., dat zal vast en zeker nog vaker gebeuren. En vaak op de meest onverwachte momenten. Het hoort bij het proces, hoe naar ook, maar soms ook zo mooi.

nina,mara,rachel,buddha,inda en bruno zei

bitterzoet, mevr. k.. glimlach en een traan!

Hans zei

Het duurt lang om het te verwerken. Poema is nu drie maanden geleden heengegaan en Lapje 6 weken geleden. Maar als ik zit te eten en een stukje vlees of kip op de grond laat vallen raap ik het vliegensvlug op, voor het weg gesnaaid wordt van de vieze vloer.

Bij het vuilniszakken buiten zetten kijk ik toch onwillekeurig over mijn schouder of er niemand stiekem naar de straat op glipt. . . .

Als ik midden in de nacht wakker wordt en de wind waait het luikje open veer ik ook weer op.

Alleen ben ik nu zover dat ik dan hoop dat een een arme zwerver komt aankloppen voor onderdak.

Sabine zei

Fliebertjes, moet eigenlijk in de Dikke van Dale, alleen al door dat woord zal Japekoppie nooit worden vergeten.

annemiek zei

Helemaal eens met Sabine. Fliebertjes hoort in de Dikke van Dale. Als eerbetoon aan Japekop.

Melle zei

Ook mee eens.
Dan komt fliebertje tussen flexwerker en flierefluiter.

Anoniem zei

Fliebertjes.Ik heb het woord jaren niet gehoord of gelezen buiten mijn eigen huishouden.Hierkwam ik het weer tegen.Mijn overleden moeder had het altijd over een fliebertje van dit en een fliebertje van dat. En ik gebruik dat woord ook al levenslang.Nog steeds snijd ik een fliebertje teveel leverworst af.Kees was de grootste schreeuwert hiervoor.FLIEBERTJE.. een lief woord met veel lieve herinneringen. Cisca

Jelle (60+) zei

Wie kent trouwens nog "kaantjes" ?
Kleine spekachtige doorgebakken fliebertjes vlees, bij de ambachtelijk buurtslager te behalen heel heel vroeger.

tante sjaan zei

Zoek met Google fliebertjes en klik op afbeeldingen. Wie krijg je dan?

Jelle (60+) zei

@ maak me gek tanta Sjaan, laat me raden:
Fidel Che Catro of Brigitte Bardot ?

Wim van Oyen zei

@ Jelle (60+):
Dat is heel raar, want als ik Chaterine Deneuve op Google intype krijg ik steeds een blonde dame uit de Kruidentuin te Leiden op het scherm.

Wim van Oyen zei

@ Tjeer Gea (WW en W):
Welk proces ?

Truus zei

Geweldig! Google: inderdaad:): Fliebertjes als posthuum eerbewijs aan Japekop:zo helpen mooie herinneringen bij verwerken van verlies.

Wilma zei

Wat geweldig dat Japekoppie op Google verschijnt!

En ja natuurlijk kennen wij "kaantjes" Jelle (60+)!