Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 24 november 2013

Mijn werk gaat altijd vóór

Oscar:
Nee, ik hoef geen column, maar wil wel af en toe mijn zegje doen. Zoals nu dus.
Soms treden er wel eens misverstanden op tussen mij en mevrouw K., maar in dit geval neem ik het haar niet kwalijk omdat zij een tijdje niet helemaal toerekeningsvatbaar was. Inderdaad, het afscheid van eerst mevrouw Troy en toen ook nog Japekoppie bracht haar van haar stuk, en daardoor zag zij de dingen niet zo helder meer. Ik zal het u uitleggen. By the way: op bijgaande foto verken ik het tuintje van Myo en zijn concubine Mickie. Ja, dit terzijde, hoewel u hieruit kunt afleiden dat ik nog wel degelijk in de Hoftuin kom, als verkenner en inspecteur zijnde, en als reporter dus ook, ja.

Laatst ging ik inderdaad niet mee deze zelfde tuin in, omdat ik al wist dat er diverse leden van de partij Hof is Vol rondliepen, en dat zij bovendien slecht gehumeurd waren. Nee, waarom kan ik u niet vertellen, maar het was zoals het was.
U moet namelijk weten dat ik al in de vroege ochtenduren begin aan mijn rondes, en dan reeds zelfs voor het ontbijt, weet welke soortgenoot waar zit en in welke bui hij/zij is. (Klopt, want Oscar gaat altijd nog even voor het ontbijt naar buiten vanwege de hoge nood - hij houdt namelijk niet van plassen op de bak - en knoopt daar dan gelijk een eerste verkenningsrondje aan vast. - red.)

Als wij dan later als groep naar de Hoftuin gaan, weet ik dus al precies wat daar gaande is, en voor mij, als verkenner zijnde, heeft het vervolgens geen enkele zin om me in die tuin te begeven als die gasten van de partij daar zitten omdat ik dan toch op dat moment niet goed mijn werk kan doen. Bovendien voel ik er niks voor om me in elkaar te laten slaan of een gevecht aan te gaan als dat niet nodig is (zie ook het handboek voor verkenners van Japekoppie). Ik ben tenslotte reporter en verkenner, en heb er derhalve geen enkel belang bij om ruzie te gaan schoppen of één of andere idiote territoriumstrijd aan te gaan.
Bijgaande foto's zijn dus gemaakt op een tijdstip waarop er geen Hofbewoners buiten liepen. Ik kon toen op mijn gemak de tuin van Myo en Mickie onderzoeken zonder dat er het gevaar was om daarbij lastig gevallen te worden. Ja, ik was inderdaad al eerder op de dag hier geweest en wist wat ik kon verwachten, want daar ben ik tenslotte reporter voor.
Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe, en dat ik nooit met krassen op mijn neus terugkeer op de redactie. In tegenstelling tot de Boez, inderdaad. En dat ik geen lafaard ben maar mijn belangrijke reporterswerk voorrang geef boven politieke issues, zeg maar. Heeft u dit genoteerd?

Redactie:
Helaas heeft Japekoppie zijn handboek voor verkenners niet meer kunnen publiceren, maar wij zullen ervoor zorgen dat het, om hem te eren, alsnog uitgegeven zal worden.

5 opmerkingen:

Annemieke zei

Als het handboek van japekop verschijnt ben ik zeer geinteresseerd in een exemplaar! Ook een bundel met al zijn columns zou ik kopen

Hans zei

Os, hoe durf je!
Micky is Myo's protege, niet zijn concubine.
Als ik je mens was geweest had ik je mond gewassen met groene zeep!

(net zo een oud begrip als concubine, maar dat terzijde) . . . .

Wad Woord en Wol zei

Blij dat er weer een groot misverstand uit de wereld is geholpen!

Ma Tok zei

Ik ben ook voor de uitgave van al Japekops wijsheden.

Greet zei

@ Hans, ik heb nog wel een potje groene zeep in de keukenvensterbank staan. Gewoon te koop bij Appie.