Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 10 november 2013

Acceptabel bericht

Boezelmans:

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik nu de baas in huis moet worden. Als opvolger van Japekoppie dus, want ik heb hem tenslotte het langst gekend en geobserveerd, en waarschijnlijk het meest van hem geleerd. (En ik ken jou ook al langer dan vandaag, heh?)
Nee, dat is inderdaad tot nu toe nog niet zo uit de verf gekomen omdat ik altijd de Benjamin speelde en vooral ook was, maar de tijden zijn veranderd en ik ben mij zeer bewust van mijn plichten. En bovendien zou Japekop het zo gewild hebben, denk je ook niet?

Aan dat proeverijgedoe begin ik niet want dat was echt zijn ding (en dat van zijn moeder ook, ja) en niet het mijne. Ik doel qua opvolging dus eigenlijk meer op het (bij-)sturen van mevrouw K. en de zorg voor dit huishouden. Dat is inderdaad een zware taak, maar ik ga het gewoon proberen want iemand moet het doen en ik ben nu eenmaal de beste kandidaat voor de job. Alleen ga ik het natuurlijk wel op mijn manier doen en gebruik maken van mijn eigen kwaliteiten en talenten (ja, die heb ik heus wel), maar dat spreekt voor zich. Ja, ik wil vooral bij mezelf blijven, dat heeft u goed begrepen.

Ik ben dus al voorzichtig begonnen met het 's ochtends wekken van mevrouw K., omdat niemand anders dat doet en het loopt de spuigaten uit. U weet best wat ik daarmee bedoel en onze lezers zijn ook niet achterlijk.
Wekken is inderdaad iets heel anders dan het 's nachts wakker houden middels bovenop springen, wat ik overigens aan het afbouwen ben omdat alles tegelijk en bijelkaar te vermoeiend is. Wel, ik ga op het door mij gewenste tijdstip (wat nog wat variërt maar dat komt wel goed) naast haar hoofdkussen zitten om haar diep en dwingend in de ogen te kijken. Ja, daar wordt ze onrustig van en meestal duurt het dan niet zo lang meer tot ze opstaat. Het is een voorzichtig beginnetje inderdaad, maar je moet nooit te hard van stapel lopen met nieuwe dingen, want een foutje is zo gemaakt en de gevolgen daarvan zijn onvoorspelbaar; het zou immers zomaar verkeerd kunnen uitpakken.

Verder probeer ik het raam van het Poezenloket vliegenvrij te houden. Niet dat er zoveel zijn, maar één is al teveel en irritant genoeg, dus ben ik daarmee aan de slag gegaan. Helaas landde ik op een gegeven moment met mijn voorpoten in de waterbak (in de vensterbank - red.) en moest ik uiteindelijk het vliegbeest laten schieten, maar niemand kan zeggen dat ik mijn best niet doe. Ja, deze taak heb ik zelf verzonnen en komt nog eens bovenop alle andere.


Ik ben ook een paar keer naar buiten gegaan terwijl het regende om te kijken waar de anderen waren en wat ze aan het doen waren. Ja, geheel tegen mijn gewoonte in de nattigheid in, maar ik ben nu degene die de boel in de gaten moet houden, en bovendien lag ik helemaal in mijn eentje op het grote bed en voelde me daar opeens een tikje eenzaam, vandaar dus. Nee, die nattigheid viel eigenlijk reuze mee en ze heeft me een paar keer met keukenpapier droog gemaakt. Jij dus, ja. Oh, sorry, ik moet natuurlijk mevrouw Katblad zeggen, ja.

Verder ben ik net als mijn voorganger zeg maar steeds vaker op tijd thuis voor het avondeten, maar dat heeft eerlijk gezegd vooral te maken met de rantsoenering en mijn daaruit voortvloeiend hongergevoel en grotere trek, ja. Wil ik trouwens wel gelijk doorgeven als agendapunt voor de volgende vergadering, mede namens Cera en Oscar die net zoveel last daarvan hebben als ik. Nou, dat was het.

En? Vind je het wat, mijn eerste column? Niet al te kinderachtig dus? Niet zo goed als Japekoppie maar wel acceptabel? Ja, dat van het eten achterhouden moet erin blijven, het is belangrijk dat iedereen weet dat jij dingen doet waar wij het niet mee eens zijn. Nee, als je gaat censureren kan ik er beter maar gelijk mee stoppen en dan zoek je het verder zelf maar uit. Deed je bij Japekop ook zo moeilijk? Nou dan. En nu die machine weg en de beloofde nekmassage, ja?

11 opmerkingen:

Ma Tok zei

Heel goed, Boezky! Natuurlijk geen Japekop, maar die was uniek en je hoeft hem niet te evenaren. Blijf maar lekker jezelf, je bent leuk genoeg zo.

Annemieke zei

Goed gedaan hoor boez! Je moet ineens heel snel volwassen worden nu. Maar eerlijk gezegd werd het ook wel eens tijd. En uiteraard is er meer dan een kat nodig om al japekops taken over te nemen! Verkenner, voorproever, wekker, columnist, filosoof. En dan zeggen ze dat mannen niet kunnen multitasken...

Professor Zbygniew Prlwytzkofsky zei

The Boezz kan dat niet: bijsturen.
Of zeg maar het spinneweb zijn in het gezin, zoals Japie zijnde was.
En signalerende rechterhand van Mevr. K. lijkt mij onzin.
De IQ en AQ van Boez zijn daartoe ontoereikend.
Oskar en Cera houden zich van de domme.
Investeren in nieuwe jeugd Mevr. K. ?

Mevrouw Katblad zei

Prof A heeft het allemaal beter in de smiezen dan prof ZP. Naar onze mening dan, heh!
Let maar es op!
En mevrouw Ina staat lekker met beide benen op de grond, net als mevrouw K. trouwens.

Kees Kwakman zei

@ Mevrouw Katblats:
U weet nooit hoe of een dubbeltje rolt
zeg nou selluf

Anoniem zei

Een bericht namens Bram.Boez zou zo mijn tweelingbroer kunnen zijn.Ik probeer hier ook de boel te runnen sinds onze ouwe Kees overleden is. En dat is echt geen kleinigheid hoor. Vooral omdat de andere 3 katten hierin niet mee gaan.Ik ga altijd mee wandelen als de honden uitgelaten worden en spring dan op de rollator als we erg ver gaan.Dat is makkelijk en ik kan recht tegen mijn vrouw opstaan om te eisen geaaid te worden. Een foto van mij hoef ik niet te laten zien want ik lijk sprekend o Boez. Ook hier wordt gezegd dat ik te dik ben en krijg minder eten. Maar ik vreet gewoon de hondenbrokken op. Wat denken ze wel.Ik wens Boez veel sterkte met zijn nieuwe rol. Hier wordt ik aan alle kanten tegengewerkt. Vooral door de vrouw. Die zegt altijd.. Ik betaal hier de huur en ben dus de Baas. Geschreven door Cisca in opdracht van Bram

katja zei

Ik vind je column best wel goed hoor Boez! Vooral voor zo'n eerste keer. En het lijkt me ook wel ingewikkeld om de taken van Japekop over te nemen of te verdelen. Dat 'proeverijgedoe' kan mevrouw Katblad misschien het beste zelf op zich nemen, daar is ze heel goed in!

En even een berichtje aan Bram (en Cisca): misschien kunnen jullie een keer iets insturen, met foto's, voor de bijlage! Want Bram kan leuk dicteren zo te zien.

Piet zei

Dit heb je goed gedaan Boez, ga zo door. En, ieder zijn ding. De een ging voor een fliebertje en jij hebt je eigen ding. We zullen t.z.t. wel merken/zien/lezen wat het is.

Odie Poes zei

@ allemensensinamens:
eigendingzwartepiet

Anoniem zei

@ Katja van Bram.
Persoonlijk wil ik graag in de krant komen. Tegenwoordig wordt elke onbenul ergens beroemd mee. Het probleem is dat we hier weer eens tegen een verhuizing aan zitten te kijken. Het is hier een enorme bende met dozen enzo en alles is van de plaats. Ik ben behoorlijk uit mijn doen dus. Schrik overal van en als ik alleen al aan een nieuw dorp denk wordt ik echt onpasselijk.Nu ben ik de baas van de buurt en ik moet daar van onder af beginnen. Mijn mens zegt geen tijd te hebben voor een foto ofzo.Ik moet het maar zelf regelen als ik dat wil.
Maar ik laat wel van mij horen nog. Zo ben ik ook wel weer.
Groeten van Bram (die erg zielig is)

katja zei

@Bram: zie bijlage!