Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zondag 30 december 2012

Geknal en handicap...

Boezelmans:
Ik wilde nog graag naar buiten vanavond, maar dat mocht niet meer omdat ons mens K. nieuwe knallers verwachtte. En omdat ik gisteren ook al doodsbang onder het logeerbed had gelegen, vond ze het niet verstandig om ons nog naar buiten te laten gaan.
Wel, ik moest dus na het diner nog een boodschap doen, en dat doe ik dus het liefst ergens buiten, maar omdat dat niet meer kon ben ik maar op de bak gegaan; er zat niets anders op, heh? Nee, want nadat ik gedurende lange tijd aan het luik had zitten krabben en ze 'm niet meer open wilde doen, moest ik wel op een bak. En dat terwijl Cera er net daarvoor op was geweest en zij is een viespeuk. Ja, ze had haar boodschap niet goed begraven en dus moest ik eerst nog effe flink aan de bak. Nee, ik had ook voor een andere kunnen kiezen maar wou persé op die ene. Ja, daarmee bedoel ik dus dat ik een beetje moest opruimen en begraven, dusdanig netjes maken dat ik het tenslotte verantwoord en netjes genoeg vond zelf daar wat te deponeren. Ja, heb ik dus wel uitvoerig en netjes begraven want ik ben een nette vent.
Maar ze heeft wel gelijk, die K. Ja, want inderdaad waren er weer behoorlijk wat ontploffingen daarstraks, en dus was ik blij dat ik binnen was. Daarbij komt nog dat als wij buiten zijn, we erg schrikken van knallen en ergens onder wegduiken, zij ons op het ogenblik niet kan komen zoeken of ophalen. Ze heeft namelijk een rare spier in haar been die effe niet meer wil. Of iets dergelijks, weet ik veel. Ze loopt dus al een paar dagen met een stok en dat ziet er vreemd uit. Mevrouw Inge had nog tegen haar gezegd dat K. niet boodschappen moest gaan doen omdat zij dat dus best voor ons kon doen, maar K. is eigenwijs geweest. Het ging net een beetje beter met die spier en toen is ze naar de bonuswinkel gegaan en met zware tassen gaan sjouwen. En toen ging het dus weer mis. Ja, eigen schuld is goud waard dus.
K. heeft ook al een paar dagen niet meer met ons rondjes kunnen lopen, omdat dat niet meer ging met dat been. Vooral Oscar vond dat heel erg jammer omdat hij altijd graag met haar op reportage gaat. Maar goed, wat niet kan, kan niet, zei K.
Ik vrees dat we er morgen helemaal niet meer uit mogen. Dat is vanwege dat geknal en dat wij bang kunnen worden en ons gaan verstoppen onder de struiken of misschien zelfs vluchten van huis. En dat heeft weer te maken met het feit dat er steeds vlakbij onze deur knallen worden gemaakt zodat we niet naar huis terug durven te gaan, en K. kan ons dus niet gaan zoeken maar dat had ik al gezegd.
K. heeft ook gezegd dat ze hoopt dat het morgen stort van de regen, zodat al die knallers nat worden. En als het dan overmorgen ook stort, wordt al dat vuurwerk dat niet afging ook dusdanig nat dat het geen zin meer heeft voor die gasten om het te gaan verzamelen en alsnog af te steken.
In elk geval heeft K. wel een zooi blikkies Diamant in huis gehaald, en dat is natuurlijk helemaal niet verkeerd. Verder hebben we een zooi nieuwe speeltjes gekregen met lekkere geuren eraan, dus als we niet onder bedden of in kasten zitten, kunnen we samen misschien wel fijn binnen spelen.
Maar ik vind dit de rotste tijd van het jaar, die laatste dagen van december en dan die eerste dag van januari, en mijn huisgenoten denken daar net zo over. K. zei dat ze vroeger ook wel vuurpijlen kocht en dat nog leuk vond ook, maar dat ze, toen ze wat ouder en wijzer werd, in de gaten kreeg dat het eigenlijk gekkigheid is omdat alle dieren zo bang worden en dieren zijn ook belangrijk, zei ze. Vandaar dat ze dus nu helemaal tegen vuurwerk is, vooral als het alleen maar achter elkaar heel hard knalt en er verder niks mooi's aan te zien is.
Nou, hierbij moet ik het bij laten dus.
Verder moet ik nog zeggen dat de redactie morgen vrij heeft en dat we u en alle haarfabrieken allemaal een mooi nieuw jaar wensen. K. zal nog een plaatje van mij in het Katblad zetten met onze nieuwjaarswens, en zegt dat we er in het nieuwe jaar weer hopen te zijn.
En dan nog een extra wens voor K. d'r zus die een huis met een rieten dak heeft: dat het dus maar lekker en flink mag regenen in het Gooi. Dat was het.

3 opmerkingen:

Ma Tok zei

Ik ben het helemaal met je mens eens, Boez, dat geknal zou verboden moeten worden.
En als het nodig is wil ik ook best boodschappen voor jullie doen.
Sterkte met het been, mevrouw K.

Greet zei

Van harte beterschap, mevrouw Katblad.

Truus zei

Beterschap, mevrouw K.
Het gaat gelukkig regenen, Boez
Hopelijk daardoor wat rustiger jaarwisseling bij jou en overal elders.