Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

dinsdag 11 november 2014

Nieuwe voorproever?

De Boez;

Mijn herfstproject bestaat uit het begeleiden van mevrouw K. tijdens het eten van haar boterhammetjes.
Dat was inderdaad vroeger de taak van Japekoppie, maar na een jaar afwezigheid denk ik niet dat hij nog terugkomt en daarom heb ik zijn plaats ingenomen.
En ik heb bovendien de laatste tijd een paar keer mogen ervaren dat ik net als J. een goede voorproever kan zijn en ben daarom voornemens dit nieuw ontdekte talent van mij te ontwikkelen.
Daarnaast heb ik middels mijn geheime strooptochten op het aanrecht ervaren dat ik bij nader inzien toch de smaak van kaas en ander broodbeleg wel kan waarderen.
Op de foto hiernaast ziet u mij de boterhammetjes van mevrouw K. bewaken, in de hoop dat zij dermate geniet van mijn gezelschap dat ze mij wat gaat aanbieden in de vorm van een fliebertje van het één of ander, of nog beter: van allebei.


Mevrouw K. heeft helaas mijn talent nog niet helemaal erkent, dus de fliebertjes komen niet automatisch mijn richting uit, ik moet er enige moeite voor doen.
Hier ziet u hoe ik probeer vast te stellen of het vleeswaar wel vers genoeg is en of de geur ervan mij bevalt, zodat ik mevrouw K. met gerust hart kan laten eten van haar lunch.






En hier heb ik een flieber te pakken en zal daarom ook even later overgaan tot het keuren van de structuur en de smaak van dit vleeswaar.















De kaas heb ik uiteraard ook mogen keuren en ik kan niet anders zeggen dan dat het me goed smaakte.
Nu moet ik wel toegeven dat mijn voorkeur uitgaat naar de wat gewonere soorten kaas en dat ik niet ben te vinden voor een uitgebreide kaasproeverij. Maar wat niet is kan nog komen; mijn herfstproject is nog lang niet afgerond en zal ongetwijfeld straks overgaan in een winterproject en misschien zelfs wel eindigen in een vaste baan als officiële voorproever van mevrouw K., al weet ik best wel dat ik nooit zo goed zal worden als Japekop, maar dat hoeft ook niet, zegt mevrouw K.

3 opmerkingen:

Ma Tok zei

Goed zo, Boez, zo zie je maar, als je lang genoeg wacht blijk je toch een taak te kunnen vervullen bij het LKB.

Dr. Fruit zei

Voorproeven of het voedsel wel cholesterolrijk genoeg is ?

katja zei

Heb je eindelijk je roeping gevonden, Boez?