Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

dinsdag 22 maart 2016

Goeie morgen, Borretje!

Bohr:
Met mij gaat het goed. Eigenlijk erg goed, kan ik wel stellen.
Ik ben 's ochtends al vroeg wakker, en wacht dan het moment af dat de hele optocht de trap af komt. Meestal de Os voorop, daarachter de Boez en tenslotte het Meipie (Cera - red.). En inderdaad, dan komt mevrouw K. daar ook nog achteraan, maar dan wat minder snel.
K. roept elke keer (als ze de kamer inkomt - red.) keihard: GOEIE MORGEN, BORRETJE! Maar dat hoeft van mij niet zo erg, en vooral niet zo hard. Maar enfin, daarna wordt het wel erg gezellig.
Want dan krijgen we allemaal een bakje met wat Gourmet. Ik maar heel weinig, want ik hou er niet zo van en eet er nauwelijks van. Maar gezellig is het wel, die plotselinge bedrijvigheid en saamhorigheid.
Ik krijg mijn bakje in de vensterbank geserveerd, want dan kan ik ondertussen naar buiten kijken en me zo alvast voorbereiden op mijn wandelingetje.
Ondertussen haalt mevrouw K. de klep van het kattenluik af zodat we met zijn allen naar buiten kunnen als we klaar zijn met onze hap.


De jongens gaan altijd eerst naar buiten. Vooral de Boez wil er graag snel uit, en ramt dan bijna het hele luik eruit. Mevrouw K. zegt dat het maar goed is dat de afsluitknopjes niet meer werken, anders zou hij er dwars doorheen beuken en wellicht schade daarbij aan zijn kop kunnen oplopen. Oscar gaat hem meestal voor, want die houdt de hele nacht zijn plas op en moet dus erg nodig. Hij eet daarom nooit zijn bakje helemaal leeg, maar komt daar later voor terug. Ik loop meestal achter Cera aan, maar wacht netjes af tot zij buiten is. Dan ga ik pas.

Cera gaat linea recta naar het huis van de buuf, omdat deze altijd wel een snack voor haar heeft. Geen wonder dat Cera maar niet wil afvallen, heh? De jongens gaan meestal naar de Kruidentuin, en ikzelf loop het liefst eerst wat te snuffelen rond de buitentafel.
Daarna loop ik wat heen en weer in de Katbladstraat, en kom ik toevalligerwijs langs de Poort, hou ik even stil en bedenk ik of ik een kijkje wil gaan nemen in mijn Hoftuin of niet. Soms besluit ik dat niet te doen, en soms doe ik het wel. In het laatste geval loop ik heel voorzichtig door de Poort en kijk ik eerst of er leden van Hof is Vol rondlopen. Zo ja, dan keer ik om en loop snel terug naar de straat, zo nee dan ga ik even snel kijken of mijn huis er nog staat en wie er binnen is. Je weet immers maar nooit, heh? Daarom. Als ik eenmaal heb vastgesteld dat mijn mens er nog steeds niet is, ben ik snel weer op weg naar mijn hotel om wat brokjes te gaan eten. En daarna zit ik nog een poosje voor het raam en zie ik de Boez thuiskomen.

Wat bent u nu allemaal aan het doen, mevrouw K.? Ik ruik toch duidelijk iets van Coq au Vin! Gaan we zo samen een klein stukje proeven?
Hoezo moet ik mijn neus niet in de camera steken?


6 opmerkingen:

Ma Tok zei

Ik hoor het al, Bohr is helemaal thuis op de redactie. En een fijnproever is ze ook, dat ze de geur van Coq au vin herkent.

Piet zei

Je voelt je al aardig thuis Bohr. Goed zo, Heb je nog wat kip mogen proeven?

Marjoke zei

Wat een leuke foto's van Bohr en wat fijn dat ze zich inmiddels zo goed thuis voelt.

katja zei

Wat heeft Bohr eigenlijk een prachtige ogen! En verder is ze ook prachtig trouwens!

Felix zei

Wat een fraaie psychedelische foto van Bohrtje, die laatste.
Heeft u zelf het laatste restje buffervoorraad gedreugde Nepeta snuifkatkruid opgesnoven Mevrouw Ma Bladkat ?

Anoniem zei

aha een artikel over Bohr! Fijn zoals die gaat...en nog een paar nachtjes slapen en dan komt het baasje er aan!