Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

donderdag 26 november 2015

Drukte weer voorbij

Boez:
Het was weer zover, we hadden een logé. En dat betekent dat we 5 dagen lang het logeerbed niet konden gebruiken om op uit te rusten. Ja, overdag dus wel, maar 's nachts hadden we een probleem en raakten we in de war omdat we allemaal een andere plek moesten zoeken om in alle rust onze schoonheidsslaapjes te kunnen doen.
Ikzelf ging het liefst naar beneden. Dat deed ik voornamelijk omdat ik de pest in had dat Oscar mijn plek had ingenomen op het bed bij mevrouw K. Dus lag ik eenzaam te wezen op de stoel (van K. - red.) bij de eettafel terwijl de Os lekker tegen K. lag aan te schurken.
Maar overdag was het soms wel erg gezellig, vooral als de twee vrouwen aan tafel zaten. Daar zaten ze veel om eindeloos te babbelen over hoe de dingen in Nederland gaan en hoe in Spanje, waar onze gast dus woont, en dan kwam ik erbij liggen, bovenop de tafel. Vooral de verhalen over de huisdieren vond ik wel leuk, want hier in ons land worden we beter verzorgd en dus ook minstens zo'n 6 jaar ouder. Gemiddeld dan, heh?
Maar ze gingen ook wel vaak de stad in om te winkelen. In Spanje hebben ze namelijk geen Action met allemaal goedkope prullen die mooi zijn van lelijkheid en nog handig ook. En daar hebben ze ook geen gedichten op de muren van de gebouwen, en ook geen V en D en winkels met boeken in het Nederlands en/of bloembollen.
Maar nu kunnen we dus weer op het logeerbed slapen want ze is vertrokken, die mevrouw. En ze heeft gezegd dat mevrouw K. toch nu echt in februari naar Andalusië moet komen, maar dan mogen wij niet mee en dus vind ik dat geen goed plan.

Cera:
Ik ben opgegroeid bij mensen met kleine kinderen, dus ik kan er wel tegen als het druk is in mijn huis. Maar ik vond het ook wel prettig dat ik af en toe gewoon even bij de buurvrouw naar binnen kon, en dan vooral op de momenten dat ik weg wilde van die twee gozers die alsmaar ruzie zaten te maken over wie waar mocht of moest slapen.
Ik ging 's avonds dus gewoon in mijn stoel met het zachte mandje. Op bed bij K. of iemand anders liggen doe ik sowieso niet graag, want de meeste mensen bewegen teveel in hun slaap en zijn niet bereid om mij uitgebreid te aaien in het midden van de nacht op de tijdstippen dat ik dat nodig heb of vind.

Oscar:
Op de eerste foto ziet u mij eindelijk weer eens languit op het logeerbed liggen. De betreffende gast had ik slechts één keer eerder gezien, en wel toen ik hier pas woonde. Ik vond het toen al raar dat er zomaar iemand binnenkomt met een koffer en dan een heel bed in beslag neemt, en dan ook nog voor een flink aantal nachten. Iedereen weet: bezoek en vis blijven maar drie dagen fris, en bovendien staat het hele huis op zijn kop als er meerdere mensen in leven en rondbanjeren. Ik heb dus daarom de afgelopen dagen vooral erg veel tuininspecties uitgevoerd, heb buiten in de hagel gelopen en heb regelmatig tijdens heftige regenbuien onder het wielhuis van K. gelegen en ging pas weer het huis binnen als het etenstijd was. Dan nam ik heel snel een paar happen en ging vervolgens zo snel mogelijk naar boven om mijn plek in te nemen op het dekbed van mevrouw K, voordat de Boez dat zou gaan doen.
Maar nu is er weer rust in de tent en lig ik lekker languit en ontspannen op het logeerbed. Dat de Boez daar ook ligt, maakt me niet uit. Ik ben alleen benieuwd hoe het straks gaat als K. naar bed gaat en ik mogelijk zal besluiten om bij haar te gaan liggen, zoals steeds de afgelopen dagen het geval was. Want als de Boez hetzelfde besluit, zullen we daar toch even over moeten overleggen omdat ik geen zin  heb in gedonder en mevrouw K. ook niet.
Er is trouwens nog één belangrijk nieuw detail, en dat is dat de verwarming bij het logeerbed werd opengezet vanwege de koude aldaar, aan die kant van het huis dus. Mocht K. vergeten die weer dicht te draaien, is het logeerbed wellicht toch een betere keuze dan het bed van K. aan de koude kant van het huis. Bovendien gun ik haar best ook wel een beetje rust en ruimte in haar eigen bed na al die drukke dagen vol winkelen, kletsen, eten en drinken, spelletjes doen met dobbelstenen en letterblokjes en nachtbraken.
Afijn, we zien wel.

4 opmerkingen:

Ma Tok zei

Ik hoor het alweer: Jullie hebben het allemaal zwaar gehad met die logé in huis. Fijn dat ze weer is vertrokken, zodat alles weer normaal is. Maar voor mevrouw Katblad was het vast wel erg gezellig.

Wies van der Plas zei

Wat een prachtige zetel waar topmodel Madame Cera op zit !

Mevrouw Katblad zei

Het was weer erg gezellig, Ma Tok! Dat heeft u goed gezien!
Wies: de stoel komt uit de Kringloopwinkel voor 25 euro. Koopje, heh?

Wies van der Plas zei

Jezus Christus, wat heeft U een geluk Mevrouw Bladkat met dit koopje.
U is een echte kennert.