Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

maandag 19 maart 2018

Kieren in zijn vacht

Boez:
Mevrouw K. zegt dat ik een koukleum ben. Nu weet ik niet precies wat dat betekent, maar heb wel een beetje een idee omdat ze het altijd zegt als ik buiten ben geweest om snel daarna weer naar binnen te gaan en te klagen dat het buiten voor mij eigenlijk te frisjes is.
Voor mijn gevoel had het nu al veel aangenamer moeten zijn daarbuiten, want normaal gesproken vliegt er om deze tijd altijd van alles rond aan kleine en grotere angelbeestjes, en hoor je 's ochtends vroeg de vogeltjes roepen of je buiten komt spelen. Ik mis ook de geuren buiten van de nieuwe plantjes, want die zijn er nog nauwelijks. En dus kunnen ik en de Os ook nog niet leuk verstoppertje spelen in de tuin. Eigenlijk is er daarbuiten nog bijna niks te doen, behalve dan schoon water drinken uit de grote bak, als er tenminste geen ijs op ligt wat nu dus nog steeds wél het geval is.
En die kouwe wind vind ik ook drie keer niks, of eigenlijk heel erg irritant. Het klopt dat ik een dikke vacht heb, maar de wind blaast daar allemaal kieren in en dan voelt het net alsof er een grote ijstong over mijn gevoelige huidje likt, zeg maar.
Nee, Os heeft daar geen last van want hij heeft korter haar dat heel dicht op elkaar groeit en daardoor krijgt ie dus ook niet van die tochtkieren als ik. Bovendien heeft hij ook nog een flinke laag vet daaronder zitten, dus ga maar na. Ja, hij gaat vaker naar buiten dan ik, maar ik weet toevallig ook dat ie regelmatig stilletjes binnen komt en dan heel stiekem naar boven gaat en op het grote bed gaat liggen knorren. Dan denkt K. dat ie buiten is, maar daar vergist ze zich dan in. Gaat ze als het etenstijd is buiten lopen roepen, komt hij opeens de trap af lopen, gaat zij met 'm praten over dingen die ik niet versta dus ook niet kan navertellen.
Nee, Cera houdt ook niet van de kou. Ze is weliswaar vaak niet thuis, maar dan zit ze lekker bij de buuf binnen, want die heeft snoepies en vloerverwarming. Ja, het is voor Cera hooguit 5 meter lopen van deur tot deur, dus bevriezen zal ze heus niet, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken en dat doe ik dan ook niet want ik heb al genoeg aan mijn kop, zoals die kieren in mijn vacht.
Bohr komt niet buiten, nee. Die is oud en heeft behoefte aan heel veel warmte, en daarom slaapt ze het grootste deel van de dag met haar achterste tegen de radiator aan.

Afijn, het is nu bijna avond en omdat mevrouw K. op de bank zat, vond ik het wel gezellig om naast haar te komen liggen. Nee, ik slaap niet maar doe alsof, anders gaat ze tegen me aan zitten praten en daar heb ik nu even geen zin in want die kieren zitten me dus heel erg dwars en het klimaat trouwens ook en ik hoop dat het morgen eindelijk een keer lente wordt. Nee, meer heb ik niet te zeggen.

4 opmerkingen:

Ma Tok zei

Hahaha, kieren in zijn vacht!

katja zei

Nee, kieren in je vacht lijken me inderdaad helemaal niet fijn, Boez!
Lijkt me net zoiets als dat je je sjaal steeds maar niet goed krijgt, zodat die koude wind telkens op een ander plekje ertussendoor blaast.

Annemieke zei

Ik ben het helemaal met je eens Boez. Het is de hoogste tijd dat het wat warmer wordt. In Parijs ligt momenteel sneeuw....

Sandrazz zei

Owwww je ziet er echt heel lief uit!!
Weer even een ‘terug denken aan Snork’ momentje.