Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

maandag 24 januari 2011

KLM of ArkeFly?

Japekoppie:
Daar mevrouw Katblad een beetje ingestort is en ligt te snuffen op de bank, staat de kijkkast wat vaker aan. Niet dat ik daar graag naar kijk, maar deze keer was er een mooie reportage over Tibet, en dat daar monniken zijn die in vrede en rust leven en zich vooral bezig houden met mediteren en filosoferen.
Wel, dat trekt mij dus wel aan. Ja, ik kan me best voorstellen dat ik daar ook zou wonen en meedoen met die lui, en dat vredige bevalt me ook wel. Nee, een kale kop hoef ik dus niet maar ik zou best wel regelmatig OOOOOHHHHHMMMMM willen roepen en zo de rust in mijzelf terugvinden. Is dat ver weg, Tibet?
Ach, vegetarisch eten zegt u? Geen fliebertjes dus? Geen gerookte zalm en stukjes franse geitenkaas? Zelfs geen blikjes of zakjes Gourmet? Geen staafjes ook?
En als u nu met mij mee zou gaan en een flinke voorraad lekkers zou meenemen? U wilt de anderen niet achterlaten? En of ik dat eigenlijk diep in mijn hart ook niet zou kunnen? Wel, dat had ik nog niet mijn gedachten laten passeren en daar moet ik nog even over nadenken. U denkt dat ik de Boez uiteindelijk toch zou gaan missen? En mijn moeder en mijn ex-verloofde Cera ook? En ons huisje in Leiden en de Hoftuin en Kruidentuin? U maakt het me wel erg moeilijk met deze suggesties. Nee, had ik nog niet bij stil gestaan......

Tokkie Troy:
Erg interessant, deze uitzending over Tibet en die kale koppen. Ja, ik zie dat mijn zoon ook veel belangstelling heeft voor deze reportage, en ik kan me voorstellen dat hij daar best wel zou willen leven. Rust en vrede heh? Ja, daar is hij erg op gesteld.
Maar hij beseft niet dat je, waar je ook heengaat, jezelf meeneemt, en dus ook je innerlijk. En bovendien al het vertrouwde achterlaat, inderdaad.
De vliegreis bijvoorbeeld zou hij al niet overleven. En dan zou hij natuurlijk zijn moeder, moi dus, best wel missen. En uiteraard mevrouw Katblad, het grote bed, de proeverijen in onze keuken en ga zo maar door. Nee, dat wordt helemaal niks, zo'n verhuizing naar Tibet. Het gemis aan fliebertjes zou hem beslist de das omdoen, dat weet ik zeker. Maar kunnen wij niet, om hem te plezieren, hier af en toe wat meditatie-uurtjes inpassen? Mevrouw Katblad in een oranje gewaad, het kattenluik dicht en samen op de bank dat Ooooohhhmmmm-gedoe doen? Nee, zonder de Boez erbij natuurlijk, want die zou de boel toch maar verstieren. Wel mevrouw Katblad, denk er maar eens over na. Ja, dan blijf ik tijdens die uurtjes wel boven op bed liggen, geen probleem. En Cera stuurt u gewoon naar de Kroeg en de Boez smijt u naar buiten, samen met de Os, want die vermaken elkaar wel. Is dat geen goed idee? Morgen beginnen dan maar? Ja, die oranje jurk komt later wel, een spijkerbroek met trui kan ook om te beginnen. Ah, ziet u die kraanvogels daar vliegen? En wat waren dat voor beestjes, soort van hamstertjes? Nou, dat Tibet lijkt me eigenlijk ook wel wat! Ja ja, belt u morgen de makelaar maar; boeken we bij de KLM of gaan we met ArkeFly?

9 opmerkingen:

Annemieke zei

Japekop is inderdaad een soort filosoof. Maar Tibet is wel heel ver weg...en er wonen daar niet zo heel veel katten en er is vast ook geen katbladstraat. Dus ik ben heel egoistisch en zeg dat ik liever heb dat het hele spul gewoon lekker in Nederland blijft.

Hans zei

Vreemd. . . .
Die van mij en dan vooral Poema, mediteren de godsganse dag lang.
Oh, Japekoppie, jij noem dat slapen!? Kom dat Poema maar eens uitleggen.

Japekop zei

Nou,nee meneer Hans, dan snapt u het niet goed. Met mijn moeder in de buurt, en die Boez, Cera de Os en wat er nog meer hier rond het huis hobbelt, kan ik niet echt tot mezelf komen. Ik moet constant opletten of er niet iets misgaat in huis of dat er niet weer indringers zijn. Daarom lijkt me zo'n klooster wel iets.....

Hans zei

@ Annemieke:

ja, maar in Tibet en Nepal wonen de laatste echte katten. ECHTE katten scherpen hun nagels zelf! Er zijn er nu te weinig. De bedoeling is dat er binnen 10 jaar twee keer zo veel zijn. Echte katten! En niet van die doetjes die zich hier een haarfabriek noemen.

Twee India'se spreekwoorden:

a. Verwijt God niet dat hij de tijger geschapen heeft, maar dank hem dat hij hem geen vleugels heeft gegegevn.

b, God heeft de huiskat geschapen om dce mens de illusie te geven een kat getemd te hebben.

Leen zei

Misschien kan de heer Japekoppie solliciteren bij het Jumping Cat Monastery in Myanmar: http://www.youtube.com/watch?v=LE2mcAtRolE

de redactie zei

Leuk filmpje Leen! Maar we geloven niet dat Japekop door hoepeltjes zou willen springen voor zijn fliebertjes! Bovendien meenden wij een aantal Wamy's te zien!

de redactie zei

Mooie spreekwoorden, Hans!

Inge zei

@ Japekop & madame Troy, In Tibet kan je allen maar Jakvlees eten, fliebertjes zalm en kaas, vergeet het maar!
En het is er erg koud en vooral Hoog!

(Leuk stukje mevrouw Katblad!!)

katja zei

Ehm, mevrouw Troy, wat was je precies van plan met een kraanvogel ?????