Welkom bij Het Leidsch Katblad

Wij brengen u afwisselend regelmatig en onregelmatig nieuws over stadskatten die wonen in de "Katbladbuurt" in het centrum van Leiden, Zuid-Holland. Wij nemen u af en toe mee op onze rondes door de buurt en doen verslag van gewone en bijzondere gebeurtenissen op straat en bij de redactie thuis.
De hoofdredacteur verklaart hierbij dat wij alle gebeurtenissen naar waarheid weergeven, maar maakt u er tevens op attent dat wij niet aansprakelijk zijn voor de door de haarfabrieken gedane uitspraken, hun taalgebruik en/of gedrag, en wijzen u er daarom nadrukkelijk op dat het lezen van dit Katblad geheel voor eigen risico is.
Zie voor meer info over de redactie en katten de linker kolom van deze digitale krant.

zaterdag 17 maart 2018

Vlinder, tuig en verkeerd kattenvoer?

Oscar:
Ik ben hier in mijn rol als reporter op locatie. En die locatie is de kruidentuin, waar ik tuinopzichter ben. Ik heb dus eigenlijk twee banen, dat klopt: twee vliegen in één klap, alleen heb ik nog geen vlieg gezien. Mevrouw Katblad was hier daarstraks ook. Ze zou eigenlijk in de tuin moeten werken maar vindt het nog te koud, en bovendien zitten er heel veel beestjes te schuilen onder de bladeren en afgestorven planten, en die wil ze niet verstoren want ook voor die beestjes is het nog te koud en dan vriezen ze dood als je gaat rommelen met de bodem.
Ikzelf heb afgelopen week trouwens de eerste vlinder gezien. Het was een Kleine Vos die aan de kant van de huizen in het zonnetje zat. K. heeft 'm op de foto gezet. Kan ie effe doorkomen, die foto? Dank u.

Ik zie zelf niet zo goed al die verschillende kleuren, maar wel dus dat ie mooi was. Ik had 'm best willen vangen maar hij zat veel te ver weg dus ik kon er niet bij. Ik had gehoopt 'm nog een keer terug te zien, maar K. denkt dat ie het niet heeft overleefd omdat het weer is gaan vriezen. Maar misschien zit ie wel in het vlinderhotel te wachten tot de zon gaat schijnen. Dat hopen we dan maar.

Omdat er weinig in de tuin valt te inspecteren, ben ik voornamelijk bezig met het observeren. En als je dat doet, zie je nog wel eens wat. Tuig van de richel bijvoorbeeld.

U zult hem wel niet herkennen, maar ik doe dat dus wel. We hebben hem een tijdje niet zo vaak gezien, maar de laatste weken weer wel. Nee, hij komt niet meer bij ons binnen, want dat pikt de Boez niet en Bohr trouwens ook niet. Als je goed kijkt en je het weet, kun je zien dat het Wamy is. Hij is de laatste tijd wat dikker geworden en ook wat grijzer. Maar verder is ie nog even brutaal. Het is dat Boez en Bohr ons huis goed bewaken, maar Wamy komt dus wel gewoon binnen bij de buuf en dan gaat ie op zoek naar lekkers.

Ik zat daar op die foto dus wel lekker in de tuin, maar met dit weer zit ik ook heel vaak binnen. Of eigenlijk lig ik daar. Op bed, of bij mevrouw K. op de bank, gisteren nog bij de Voice kids. Maar ik moet ook regelmatig een frisse neus halen, dus dan ga ik naar de tuin om te observeren. Overdag dan, heh?
Van mevrouw K. hoeven we niet per se te werken omdat het buiten zo koud is, maar ik ben van oorsprong een boerderijkat en dan gebeurt het af en toe dat ik zomaar de kriebels krijg en even naar buiten moet, weer of geen weer. En dan maak ik toch maar even snel een inspectierondje, of ik ga zitten observeren zoals op de foto in dit bericht, tussen al die dooie planten, ja.
Nee, behalve die vlinder en Wamy heb ik verder op die dag niks gezien en ook niks geroken. En vandaag zat er weer een laagje ijs op de waterbak buiten, erg irritant ja. Nee, ik ben er niet op gaan staan, daar hebben we Cera voor. Inderdaad, die tuttebel is deze winter al een paar keer door het ijs gezakt. Nee, ik kijk wel linker uit en de Boez ook.

Gaan we nu weer verder met die proeverij? Die AH de luxe met kippaté vond ik ook erg lekker, ja. Maar om eerlijk te zijn vind ik op dit moment alles wel lekker en dat komt omdat het zo koud buiten is want daar krijgt je honger van, en misschien ook een beetje een andere soort trek. Nee, ik weet niet of dat wetenschappelijk onderzocht is. Net als mevrouw K ja, want als ik het goed ruik, staat er vandaag weer erwtensoep op, en dat eet ze heus niet als het mooi zomerweer is. Ik bedoel dus maar! Nee, die worst uit die soep hoef ik niet, maar Bohr is er dol op. Merkwaardig inderdaad.

Heb je trouwens gekeken naar die kattenvoerbeoordeling die een lezer voor ons vond? En gezien dat die Gourmet dus eigenlijk heel slecht voor ons is qua samenstelling?
Het is verdorie een wonder dat we met zijn allen nog niet dood zijn gegaan van die troep die je ons geeft! Heb je nou al wat van die blikjes of kuipjes gekocht die een 8 plus hebben gekregen? Ja, scharrelblikvoer zonder rare toevoegingen? Of heb je dat soms niet voor ons over? Nou, zeg es eerlijk?

10 opmerkingen:

Sandrazz zei

Nou zo’n troep zal de gourmet toch niet zijn denk ik.
Ik vind het wel errug leuk dat jullie er weer zijn hoor!

Mevrouw Katblad zei

Gourmet heeft op die site een 3 gekregen, staat derhalve onderaan de lijst van gezond kattenvoer!
Gisteren hebben wij een gewoon AH-kuipje paté (konijn) uitgeprobeerd. Met taurine, wat dan goed zou zijn voor ogen en hart. Hoe dan ook, het ging erin als koek!En Bohr kwam bedelen om meer, wat ze ook heeft gekregen! De anderen lagen toen al boven uit te buiken...

Sandrazz zei

Oh echt? Ik gaf Snork en Doezel destijds vaak gourmet. Toen Doezel slechter ging eten kreeg hij de ronde kuipjes van Sheba.
Roos nu eet eigenlijk alleen harde brokjes van PurinaOne. In het asiel zouden ze Yarrah hebben gegeven dus ik een grote zak mee naar huis, maar ze was enorm aan de diarree. Ik heb toen een maand of 2 elke dag een klein lepeltje probiotica gegeven, leek beter te gaan. Maar achteraf denk ik toch door de brokjes en wellicht de verhuizing naar mij, nu eet ze heerlijk en nergens last van.

Marjoke zei

Gourmet slecht in die test? Misschien ben ik te kritisch, maar ik kan nergens informatie vinden over de maakster van die test en wat haar kennis en achtergrond is. Iedereen kan wel van alles over dat onderwerp op internet zetten. Ik vertrouw liever op de testen van de Consumentenbond. En daaruit is mij nooit gebleken dat voer van Gourmet slecht is. Ik geef mijn katten ook wel sheba of eigen merk van A.H. Als mijn katten het maar lekker vinden. Daarnaast geef ik brokjes van royal canin voor perzische katten, want die lusten ze graag.

Mevrouw Katblad zei

Nepnieuws??? Wij hopen op hulp van de Keuringsdienst van Waarde!

katja zei

Heb nog even wat op die kattenvoer-site rondgekeken en vond een specifieke review over Gourmet http://www.purrfectcat.nl/gourmet/, waarop dan weer staat dat Gourmet Gold Mousse volgens haar criteria nog 'redelijk' zijn (de goede verhouding eiwitten, vetten, en weinig koolhydraten). Maar ja, inderdaad kan iedereen van alles op internet zetten, en de gegeven cijfers zijn erg subjectief (zegt ze zelf ook wel).
Ze geeft wel op die pagina die mevrouw Katblad noemde http://www.purrfectcat.nl/kattenvoer-vergelijken/ bovenaan aan op welke punten zij de merken vergeleken en beoordeeld heeft. Maar wat mij bijv. meteen opvalt is dat dan bijv. bij een door haar als 'goed' beoordeeld merk staat (de bovenste uit de lijst, op alfabetische volgorde) koolhydraten 6,2%, 'onvermeld'. Dat is dat 'goed' omdat het <10% is, maar de bron van de koolhydraten zou dus best granen kunnen zijn, die zij 'no go-ingredienten' noemt, wat natuurlijk op zich al een punt van discussie is). Zo zitten er zo op het eerste gezicht veel inconsequenties in de lijst, maar ik vind het wel een handig overzicht als je snel zou willen kijken welke merken veel of weinig koolhydraten bevatten, of veel vetten etc.

katja zei

Oh, en schrijfster blog wordt gesponsord door bol en zooplus, en laatste verkoopt ook alle door haar als goed aangeprezen merken (ook de door haar als slecht 'aangeprezen' merken trouwens). Als je via haar site een van de merken aanklikt en dat vervolgens koopt dan krijgt zij daar een bedragje voor (staat op haar homepage), dus....tja...
Geen idee of dat invloed op de beoordeling van verschillende merken kan hebben.

Waar ik het in ieder geval een handige site voor vind is dat het me weer eens aan het denken (en googelen) zet m.b.t. de verschillende ingrediënten in kattenvoer.

En had deze week twee blikjes naturo gekocht om te kijken hoe mijn katten dat ook alweer vonden, maar die vinden het dus juist niks :-(
Ze eten het laatste jaar vooral Felix zakjes (en dan wel de versie die door deze site als de minst slechte beoordeeld wordt, gelukkig, hahaha), maar laten dat de laatste weken ook vaak staan, en eten dan in arren moede hun bakje graanvrije brokjes maar leeg.

Mevrouw Katblad zei

Het blijft moeilijk om in te schatten wat onze haarfabrieken lekker vinden of juist niet. Volgens veel dierenartsen en vooral biologen, zouden ze vooral voer moeten krijgen wat natuurlijk is, dus muizen, koolmeesjes en andere rondrennende en vliegende beestjes. Zonder toegevoegde granen of meelproducten dus. Maar de biologie maakt ook dat onze schatjes liever kiezen voor een blikje met door ons samengesteld voedsel, voor het gemak en omdat ze lui zijn. En als wij vinden dat ze moeten worden ingeënt, van vlooien moeten worden ontdaan en brokjes moeten eten omdat dat voor ons ook makkelijker is, heeft dat ook niet meer met de natuur te maken. Of juist wel, omdat wij zelf, als mens, ook maar dieren zijn die bij diezelfde natuur horen met onze biologisch genomen beslissingen. Feit is dat katten door ons ingrijpen steeds ouder worden en vaak langer gezond blijven.
Wat is de natuur eigenlijk? Bestaat die nog wel? Waarom eten mensen graag snacks? Waarom kiezen katten voor bepaald soort voedsel? Omdat het goed voor hen is? Dacht het niet, heh? En wil je een chagrijnige kat die natuurlijk voedsel krijgt, of een tevreden spinnende kat met een iets minder gezond dieet?
Geef ons portie maar aan Fikkie! Maar we gaan wel door met de proeverijen omdat Bohr wat moet aankomen! En zij houdt toevallig van leverworst, ham, salami en meer van die ongezonde dingen. Daar wordt ze namelijk heel blij van!
En daar laten we het maar even bij, voor nu!

Ma Tok zei

Hier wordt de gourmet nog wel gegeten, maar niet echt van harte. De AH de luxe is ook geen favoriet. Iams vinden ze wel erg lekker, maar dat is nogal duur. Caja moet misschien binnenkort dieetvoer, dan ontkomen we er niet aan om dat voor alle vier te kopen, anders wordt het te ingewikkeld hier.

katja zei

en o ja, '(...)daar hebben we Cera voor.' Whahahaha, het Katblad is weer helemaal 'terug'!!!